Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Leasebranche en werkgever: investeer in rijhulpsystemen!

donderdag 23 november, 2017
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Werkgevers maken zich in toenemende zorgen over de verkeersveiligheid van hun zakelijke (lease)rijders. Terecht, want de auto’s mogen dan wel veiliger worden, het verkeer wordt dat niet. Integendeel. Bedrijven kunnen hier zeker wat aan doen, net als dealers en leasemaatschappijen. Mark Maaskant van Prodrive Training over de stappen naar een brede veiligheidscultuur. Maar zorg er vooral voor dat leaserijders weten hoe ze alle rijhulpsystemen moeten gebruiken!

Zakelijke (lease)rijders rijden gemiddeld drie keer zoveel kilometers dan andere weggebruikers. Het is veruit het meest gevaarlijke deel van de werkdag, blijkt ook uit onderzoek. Dat het thema actueel is, moge duidelijk zijn. Het aantal verkeersslachtoffers neemt de laatste tijd weer toe. Afgelopen september werd er een verkeerveiligheidscoalitie opgericht waaronder ook de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) zich heeft geschaard.

Mark Maaskant van Prodrive Training. Foto: Ingmar Timmer

Een van de grote boosdoeners in dit verhaal is de smartphone. Vooral zakelijke rijders blijken massaal mails en appjes achter het stuur ‘even snel’ te beantwoorden. Vorige maand nog stelde onderzoek van TomTom Telematics dat twee derde van de werkgevers verontrust is over dit smartphonegebruik achter het stuur. Tegelijkertijd voert de helft hier geen actief beleid tegen. Mark Maaskant, directeur van Prodrive Training – sinds meer dan 20 jaar autoriteit op het gebied van verkeersveiligheid en de laatste jaren ook op het gebied van (semi) autonoom rijden– ziet wel degelijk de telefoon als boosdoener, maar benadrukt dat verkeersveiligheid een breder veld omvat. “Bovendien kan je in heel veel auto’s door spraaksturing of voicecommand mails of appjes versturen. Weinigen die het weten. Als je dat in de file doet terwijl je adaptive cruisecontrol aan hebt staan en lane keeping assist, dan ondervang je al een groot gedeelte van het gevaar. Investeren in dergelijke systemen levert het meest op voor de verkeersveiligheid.”

Onvoldoende instructies

Maar dan moet je wel weten wat de systemen, verzameld onder de naam Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), precies doen en hoe je dit het beste gebruikt. Met die kennis valt het tegen, bleek onlangs weer uit ander onderzoek door verkeerspsycholoog Ilse Harms van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. Het helpt ook niet dat verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteiten gebruiken. Ook is vaak niet duidelijk of een systeem alleen waarschuwt of ook daadwerkelijk ingrijpt.

De leasemaatschappij of werkgever verdient dit altijd terug – de systemen leiden tot een lagere tco van het leasecontract

Maaskant komt regelmatig dergelijke onwetendheid tegen. “Automobilisten die in mist de adaptive cruisecontrol uitschakelen omdat ze denken dat het dan niet werkt. Terwijl het systeem juist met mist zijn voordeel heeft – een radar kan immers prima door mist heen kijken, het menselijke oog niet. Je moet het daarentegen weer uitschakelen bij wegwerkzaamheden, net als lane assist, die de auto binnen de lijnen houdt. Als er tijdelijke belijning is aangebracht, werkt het systeem juist weer niet.”

Extra bijtelling

Kortom, Maaskant pleit voor een gedegen aflevertraining bij elke nieuwe auto. Auto’s die dan ook moeten zijn voorzien van dergelijke systemen. Sommige werkgevers en leasemaatschappijen betalen al mee aan dergelijke voorzieningen die soms nog als extra optie moet worden besteld. Dat doen ze om de extra bijtelling van berijders te compenseren – de auto wordt er immers duurder van. “De leasemaatschappij of werkgever verdient dit altijd terug – de systemen leiden tot een lagere tco van het leasecontract. Je hebt gewoon minder aanrijdingen waaronder bijvoorbeeld ook minder innameschades die een bedrijf vaak flink wat extra’s kosten. Maar leaserijders mogen natuurlijk ook wat voor hun eigen veiligheid over hebben.”

Een dergelijk besef is een van de onderdelen wat Maaskant schaart onder een veiligheidscultuur van een werkgever. Want het scheppen van een dergelijk cultuur is misschien wel het belangrijkste om (lease)rijders veilig op pad te sturen. Het begint om het thema binnen het bedrijf bespreekbaar te maken. Laat het voorkomen in de maandelijkse (interne) nieuwsbrieven, analyseer aanrijdingen die hebben plaatsgevonden, zet de veiligste rijders regelmatig in het zonnetje. Rijtrainingen zijn altijd zinvol, helemaal in combinatie met e-learning om het geleerde te borgen binnen een bedrijf. Maaskant: “Je ziet echt een substantieel verschil in kosten tussen bedrijven die er wel en geen aandacht aan schenken. Kosten wat betreft schade aan de auto, waarbij ook parkeer- en ruitschades horen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: Prodrive

Gerelateerde links:

  • EU Parlement wil verplichting rijhulpsystemen
  • Standaard een aflevertraining bij MisterGreenLease
  • Zakelijk rijder onbekend met actieve rijhulpsystemen
  • VNA tekent convenant Verkeersveiligheidscoalitie
  • Nebest wint Dutch Eco Drivers League 2017
  • SafeDrivePod via Vodafone nu ook voor consumenten
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design