De ontwikkelingen bij MultiTankcard (MTc) volgen elkaar in razend tempo op. De meer onafhankelijke koers, het succesvol aanboren van het directe kanaal, de Gaan & Staan pas voor de ZZP’er en MKB’er, het bedienen van niet alleen leaserijders… algemeen directeur Patrick Roozeman staat een holistische benadering voor, en dan geredeneerd vanuit de gebruiker. Op naar een allesomvattend platform met MTc als spin in het web!
Als redelijke nieuwkomer in de markt – Roozeman zit net iets meer dan een jaar bij MTc – verbaast het hem nog regelmatig hoe versnipperd de markt van mobiliteitsdiensten is. Er is nauwelijks regie, het ontbreekt bij heel wat partijen aan een holistische visie. Ook de overheid doet een duit in het zakje. Ook daar is sprake van versnipperd beleid ten aanzien van belastingen, reiskostenvergoedingen, bijtelling… “In het regeerakkoord mag dan wel volop aandacht zijn voor duurzame mobiliteit, een onderliggende visie ontbreekt. Veel aanbestedingen gebeuren ook nog op dezelfde manier met weinig aandacht voor duurzaamheid”, aldus Roozeman.
Tegelijkertijd ziet Roozeman de worsteling bij werkgevers om meer flexibiliteit en duurzaamheid te krijgen in hun mobiliteitsbeleid. Veel werknemers willen immers niet meer een standaard leaseauto voor vijf jaar, waarmee ze alles moeten doen. Een dag op de fiets naar kantoor, het openbaar vervoer nemen daar waar het slimmer is, een dag thuiswerken, na een jaar een andere leaseauto uitzoeken vanwege gezinsuitbreiding… “De leaseauto blijft in veel gevallen onderdeel van de mobiliteitsmix, maar andere vormen moeten dat ook zijn. De leaserijder bepaalt wat daarin het slimst is. Bovendien: als je geen recht hebt op een leaseauto, waarom niet een OV-pas aanbieden die je op hetzelfde platform als de tankcard administreert. Met een aantal leasemaatschappijen brengen wij de kansen in kaart om ook medewerkers zonder leaseauto te bedienen vanuit een bredere mobiliteitsgedachte.”
Mobiliteitshub
Met de MTc-pas kan al langer ‘brede’ mobiliteit mee worden afgerekend. Alles wordt dan verzameld op één factuur. Maar de toekomst zou wel eens een breder mobiliteitsplatform kunnen zijn, waarop allerlei dienstverleners en aanbieders van mobiliteit samenkomen. Hier ligt een rol voor MTc, al is het maar omdat zoveel klanten van hun bezig zijn met duurzame mobiliteit in te richten.
Dat begint al met tenders die anders moeten worden uitgeschreven – niet meer alleen de nadruk op het afrekenen van brandstof
Maar zo’n platform eist een andere benadering van zowel de markt als de klant. Dat begint al met tenders die anders moeten worden uitgeschreven – niet meer alleen de nadruk op het afrekenen van brandstof – tot en met het redeneren vanuit de gebruiker zelf: welke manier van reizen is voor hem of haar op dat moment slimmer? Roozeman: “Partnerships hebben we al met Radiuz voor het OV en met Yellowbrick voor parkeren. Andere partners zijn welkom, waarbij geldt dat iedereen iets voor elkaar kan betekenen. De auto staat op dit platform niet centraal, maar de werknemer. MTc zit dan als spin in het web op een dergelijke mobiliteitshub. Dat is de toekomst en als marktleider hebben we daarin natuurlijk ook een goede positie.”
Selfservice-gedachte
Gek genoeg ziet MTc deze brede mobiliteitsgedachte momenteel eerder landen bij het MKB dan bij de grote fleetowners die de pas afnemen via de leasemaatschappijen. Die laatste groep blijft de core-business van MTc, ook daar wordt nog volop in geïnvesteerd. Maar toen eerder dit jaar de Gaan & Staan pas werd uitgerold, in het zogenaamde directe kanaal, heeft de grote interesse Roozeman enigszins verbaasd. Terwijl er additionele diensten op zitten die het product duurder maken dan een simpele, ‘platte’ tankkaart. Maar aan die diensten blijkt dus behoefte, er wordt ook gretig gebruik van gemaakt. Ook wordt het volgens Roozeman gewaardeerd dat het een duidelijk product is tegen een vaste en heldere prijs. De selfservice-gedachte van de pas wordt zeer op prijs gesteld
2018 wordt het jaar van de partnerships, voorspelt Roozeman. De laatste tijd is al volop gezaaid, het gesprek met alle stakeholders is in volle gang. Want als je bredere mobiliteit beheert, moet je ook met andere disciplines binnen organisaties in gesprek gaan. Daarbij moeten de partnerships met andere mobiliteitsaanbieders en ook leasemaatschappijen transparant zijn. Roozeman tot slot: “Met partnerships spreek je vertrouwen in elkaar uit voor de toekomst, je wordt niet jaarlijks afgerekend naar de letter van de algemene voorwaarden. Maar gezamenlijk kom je tot innovatie, is mijn overtuiging. Brede, duurzame mobiliteit vormgeven, biedt enorm veel kansen.”
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten
Gerelateerde links:
- GDPR: “We hebben heel wat nieuwe muurtjes moeten metselen”
- ZZP’er wordt nieuwe doelgroep MultiTankcard
- Ook de niet-leasende medewerker aan de ‘tankpas’!
- “Flexibele mobiliteit moet wel beheersbaar blijven!”
- Fleetsoftwarebedrijf ziet toename in ‘brede’ mobiliteitsfuncties
- Salespitch mobiliteitskaarten: details maken het verschil






