KPMG: auto-industrie verliest terrein op techbedrijven

vrijdag 5 januari, 2018

De techbedrijven binnen de automotive krijgen het steeds meer voor het zeggen; de digitale spelers hebben de traditionele autofabrikanten qua beurswaarde inmiddels voorbijgestreefd. Maar de partijen kunnen ook niet zonder elkaar: alleen door samenwerking kunnen Mobility-as-a-Service (MaaS) oplossingen succesvol zijn.

KPMG presenteerde gisteren voor een select aantal journalisten de nieuwe Global Automotive Executive Survey 2018, een (jaarlijkse) enquête onder zo’n 900 executives van ’s werelds toonaangevende automotive bedrijven, waaronder autofabrikanten, leveranciers, dealers en financiële dienstverleners in 45 landen. Ook zijn 2.500 consumenten bevraagd.

Deels borduurt de enquête 2018 voort op die van vorig jaar, toen bijvoorbeeld het einde van de batterij-aangedreven auto werd voorspeld als de oplaadcapaciteit niet snel zou worden vergroot. Die ‘angst’ is er nog steeds onder de executives. In 2040 schat men dat in Europa vier aandrijflijnen naast elkaar zullen bestaan van min of meer gelijke groottepercentages: die van batterij-elektrisch, brandstofmotoren, hybride-aandrijving en waterstof. Alleen in China zal het aandeel batterij-elektrisch groter zijn.

Schaarste aan lithium

Volgens automotive-specialist Loek Kramer van KPMG zijn de kosten voor de aanschaf van een elektrische auto nog te hoog. “Bovendien zorgt de huidige schaarste aan lithium en kobalt nog altijd voor een hoge accuprijs. En de andere voorwaarde voor succes is het fijnmazige netwerk van publieke oplaadpunten, wat nu zelfs in ‘frontrunner’ Noorwegen stokt. Daar adviseerde de overheid vorig jaar consumenten af te zien van de koop van een elektrische auto.”

Als deze basis van betrouwbare oplaadinfrastructuur ontbreekt is een beleid gestoeld op subsidies van EV of een verbod op verbrandingsmotoren ook gedoemd te mislukken, benadrukt Kramer. Overigens betekent het ook dat fabrikanten zullen moeten blijven sleutelen aan de brandstofmotor waarbij het effect van downsizing bij veel merken is uitgewerkt.

Grote gevolgen voor dealers

Wat zijn dé trends in 2018? Klik om te vergroten

Uit het onderzoek blijkt ook dat het bezit van een auto voor consumenten steeds minder belangrijk wordt. De auto als statussymbool heeft zijn langste tijd gehad. “Nu al geeft meer dan de helft van de onderzochte consumenten aan dat zijn afstand doen van hun voertuig als het delen van een auto en andere intelligente mobiliteitsoplossingen, zoals ritdiensten, gemakkelijker beschikbaar worden. De mobiliteitsbehoefte van de consument is duidelijk aan het veranderen.”

Op een dergelijke MaaS-achtige toekomst zet de mondiale auto-industrie dan ook in. Waarbij traditionele autofabrikanten voor de ingrijpende keuze staan om de grote achterstand die zij op de digitale spelers hebben opgelopen goed te maken door vormen van samenwerking of consolidatie. Dat laatste heeft ook grote gevolgen voor dealers: ruim de helft van de executives verwacht dat het aantal autodealers in 2025 met 30 tot 50 procent zal zijn afgenomen.

Beurswaarde

Ook zal de productie van auto’s grotendeels uit Europa verdwijnen; bijna 75 procent van de executives verwacht dat het aandeel voertuigen in West-Europa gefabriceerd in 2030 zal dalen tot 5 procent. Op dit moment is dat nog 16 procent.

Dat de ontwikkelingen snel kunnen gaan, is al te zien aan de beurswaarde van autofabrikanten. De vijftig belangrijkste autofabrikanten (waaronder ook Tesla) zijn op dit moment goed voor 20 procent van de beurswaarde van de vijftien grootste technologiebedrijven. In 2010 was dit nog 40 procent. Volgens Kramer een bewijs dat de digitale ondernemingen de laatste jaren een steeds dominantere rol innemen in het automotive ecosysteem.

Klik hier voor de survey

Categorie: Onderzoek
Labels: KPMG, KPMG Global Automotive Executive Survey