Het milieu sparen en stukken goedkoper rijden met behulp van je smartphone? Dat kan dankzij de nieuwe gadget DriveTag van Sycada.Green. Het bestaat uit een chip die samenwerkt met een bijbehorende app op de smartphone. Er hoeft geen privacygevoelige data te worden gedeeld, wat de angel uit de privacy-discussie haalt. Maar Sycada als ‘gids in duurzame mobiliteit’ biedt meer, van deelplatform tot elektrisch rijden. “Duurzaamheid en winstgevendheid gaan hand in hand.”
Tientallen mvo- en mobiliteitsmanagers kwamen af op de kennisdag over duurzame mobiliteit georganiseerd door Sycada.Green op het hoofdkantoor van Vodafone. Op die middag eind vorig jaar stonden niet alleen de ‘harde’ cijfers centraal maar juist de ‘zachte’ factoren zoals: privacy rondom rijstijlanalyse en ritregistratie, belonen of sanctioneren van medewerkers en de rol van HR en ondernemingsraden hierbij. “De argwaan rondom het inzichtelijk maken van rijstijl en de daarbij behorende CO2-uitstoot moet je wegnemen”, sprak een van de aanwezige HR-managers die het preventieprogramma Rij Wijzer van Sycada succesvol op de kaart had gezet bij zijn organisatie. Zijn tip: de data moet vooral bij de berijder blijven, dan gebeurt het bijna als vanzelf…
Geen showstopper
Voor Sycada’s CEO Kristian Winge en business development manager Jesse Stuiver werd het een waardevolle middag. Mobiliteit verduurzamen vereist een brede aanpak voor diverse stakeholders binnen een organisatie. Voortdurend een luisterend oor leggen bij al die stakeholders leert veel over een aanpak, of die wel of niet succesvol wordt. Geen organisatie is namelijk hetzelfde. Daar zit ook de kracht van Rij Wijzer. Waarbij zaken vooral niet onnodig ingewikkeld moeten worden gemaakt, benadrukt Winge.
“Je moet er een sport van maken om doelen te realiseren. Privacy-bezwaren hoeven helemaal geen showstopper te zijn. Als eenmaal de doelen van een organisatie zichtbaar en tastbaar worden, zie je het enthousiasme bij werknemers toenemen. Het gaming element is belangrijk, we ranken bedrijven waarmee ze zich onderling kunnen meten, je ziet facebookgroepen ontstaan, mensen twitteren over hoe een rotonde bij het kantoor het best te nemen.”
Park van elektrische auto’s
Belangrijk element bij deze aanpak is de zogenaamde DriveTag die Sycada begin vorig jaar uitrolde in de markt. Dit kleine apparaatje wordt op de voorruit van de auto geplakt, waarna het wordt gepaird met de mobiele telefoon van de berijder. Vervolgens plaats je de telefoon in je telefoonhouder en is het systeem gereed voor rijstijlanalyse en actieve feedback.
Volgens Stuiver is het een laagdrempelige en goedkope manier om rijstijl inzichtelijk te maken en hierdoor ook vooral interessant voor het leaseautosegment. “Vergeleken met een blackbox zijn er minder functies maar het is dan ook veel goedkoper. En bovendien haalt de DriveTag de angel uit de privacy-discussie want de berijder kan zelf bepalen op welke manier rijstijldata wordt gedeeld.”
Geen persoonsgebonden data
In theorie heeft Sycada.Green helemaal geen persoonsgebonden data (locatie, plaats, tijd etc) nodig om een rij- en risicoprofiel van iemand te maken. “Je kunt de verantwoordelijkheid volledig bij de berijder laten voor zijn of haar rijstijl, en het management alleen de collectieve voortgang in rijscores voor de gehele vloot inzichtelijk laten maken. Hierdoor worden de bezwaren van een OR meestal volledig weggenomen”, benadrukt Winge.
Met deze simpele plug & play aanpak heeft geen enkel bedrijf nog een excuus om niet over te stappen op elektrische bedrijfswagens
Maar soms ligt de oplossing voor duurzame mobiliteit meer bij het delen van al dan niet elektrische auto’s. Ook daarin voorziet Sycada. De Book ‘n Go applicatie bijvoorbeeld biedt een geïntegreerde oplossing voor bedrijven die onderling elektrische auto’s willen delen. Het stelt bijvoorbeeld rijschema’s op. “Ritten worden ingepland op basis van batterijniveau, geschatte reisduur en de geplande route. Ook ziet de berijder, waar nodig, beschikbare laadpunten op zijn of haar route. Met deze simpele plug & play aanpak heeft geen enkel bedrijf nog een excuus om niet over te stappen op elektrische bedrijfswagens”, aldus Stuiver.
‘Mindful driving’
Sycada.Green werkt voor uiteenlopende bedrijven door heel Europa. In Nederland hielp het bijvoorbeeld Connexxion de afgelopen 4 jaar meer dan 15 miljoen liter brandstof besparen. In 2016 werd er een miljoen euro aan de 5.000 chauffeurs uitgekeerd als ‘incentive’.
Bij Nationale Nederlanden is een landelijke verduurzamings- en schadereductieprogramma opgezet. De verzekeraar tilde samen met Sycada ‘mindful driving’ van de grond dat het aantal ongelukken en schades vermindert, de benzinekosten drukt en de CO2-uitstoot verlaagt.
Ook in smart grids wordt geïnvesteerd: Sycada heeft een app voor de bestuurder waarmee deze precies ziet met welke (duurzame) energiebron de auto wordt opgeladen. Kortom, een waaier van producten en diensten klaar voor gebruik. Want zoals Winge benadrukt: de technologie die dit soort zaken mogelijk maakt, staat al lang niet meer in de kinderschoenen. “Het is mogelijk om kosten te besparen en de uitstoot gelijktijdig te verminderen. Waarom niet hierin investeren? De technologieën is, het is goed voor ons milieu, de merknaam, portemonnee en alle stakeholders van het bedrijf.”
Meer weten over mindful driving? Vraag hier de whitepaper aan van Sycada.
Categorie: Milieu / CO2-besparing








