‘Zwevende leaserijders’ worden ze ook wel genoemd; leaserijders die binnenkort aan vervanging toe zijn van hun lage bijtelling plug-in hybride en voor de keus staan een ‘gewone’ auto te nemen tegen de volle mep bijtelling of een vol-elektrische tegen 4 procent bijtelling. Dat laatste blijkt nog lastig. Volvo komt daarom met een tussenoplossing, bijvoorbeeld twee jaren rijden met de dan spiksplinternieuwe leasetopper in spé, de Volvo XC40!
In de zakelijke markt hebben Volvo auto’s de laatste jaren flink geprofiteerd van de lage bijtelling. De V40 werd een hit, net als de plug-in hybride Volvo V60. In dit eerste jaar van de vlaktax (alle auto’s 22% bijtelling behalve vol-elektrisch) zijn de kaarten in leaseland opnieuw geschud.
Bij de Volvo importeur in Beesd blijft het echter aanpoten. De onlangs gelanceerde Volvo XC60 doet het volgens Rob de Kroon, manager Financial Services bij Volvo Cars Nederland, erg goed in de zakelijke markt. Vooral ook de XC60 plug-in hybride! “Het is momenteel de meest verkochte uitvoering van het model. De lage BPM, het grote vermogen, de mogelijkheid om elektrisch te rijden, het spreekt de zakelijke rijder aan”, aldus De Kroon. Ook de nieuwe V90 en S90 staan fier overeind tegenover concurrenten als de Audi A6 en Mercedes E-klasse. Hoewel dat executive-segment in zijn geheel de laatste jaren is gekrompen. Ten faveure van de SUV.
Care by Volvo
Wat die laatste betreft, heeft Volvo inmiddels een mooi gamma. De ‘kleinere’ XC40 is daar nu bij gekomen, met vanafprijzen van net geen 40 mille. En daar verwacht De Kroon veel van, zowel zakelijk als privé. De verhouding zullen ongeveer fiftyfifty komen te liggen, denkt De Kroon. “Niet in de laatste plaats omdat we er een ijzersterk private leaseaanbod van gaan maken. Zo gaan we ons internationale Care by Volvo programma in Nederland uitrollen. Een soort private lease maar dan mét aanvullend gebruikersgemak. Volvo maakt hierin het eigendom net zo transparant als het bezit van een telefoon.”
Onderdeel van het Care by Volvo programma wordt bijvoorbeeld de uitrusting van de XC40 met Volvo’s zogenaamde Red Key-technologie. Met deze digitale sleuteltechnologie kan de auto gemakkelijk worden gedeeld met collega’s, vrienden of familie. Daarbij kan zelfs een maximale snelheid worden in geprogrammeerd.
De keuze wordt ook bepaald door het magere aanbod van elektrische auto’s momenteel. Over twee jaar ziet de markt er anders uit
Red Key vormt ook de basis van Volvo’s ‘digitale conciërge’; postbezorgers kunnen daarbij pakketjes afleveren in de stilstaande auto. En als er een andere, ruimere Volvo tijdelijk nodig is, dan zit die mogelijkheid ook in het (private lease) contract ingebakken. Al na 13 maanden kan er worden ‘geswitched’ naar een andere Volvo.
Op bovenstaande flexibele diensten wil Volvo zich onderscheiden. Dat geldt ook voor een bijzonder zakelijk leasecontract dat bij Volvo Car Lease momenteel in de maak is. Het is bedoeld voor de grote groep V60 plug-in hybriderijders die in 2013 massaal aanhaakten, aangemoedigd door de lage bijtelling op dergelijke auto’s. Dit ‘fiscale feest’ heeft in 2018 de maximale vijf jaar geduurd, dan komen dus enkele honderden plug-in V60’s via Volvo Car Lease terug en moet er gekozen worden voor een nieuwe (lease)auto.
De Kroon heeft geïnventariseerd, op de Volvo’s die via de ‘eigen’ leasemaatschappij zijn ingezet heeft de importeur immers volledig zicht. “Grofweg zijn er twee stromingen: mensen die het bijtellingsvoordeel willen behouden en dus voor vol-elektrisch gaan en mensen die na vijf jaar fiscaal voordeel ‘gewoon’ weer voor een leuke auto gaan. Die laatste groep is het grootst. Maar die keuze wordt ook bepaald door het magere aanbod van elektrische auto’s momenteel. Over twee jaar ziet de markt er anders uit.”
Overbruggen
Om die twee jaar te overbruggen komt Volvo Car Lease nu met een ´scherp’ 48 maandencontract met mogelijkheid tussentijds over te stappen naar een BEV. Dan kan er worden gereden in bijvoorbeeld een Volvo XC60, ‘gewone’ V60, een V90 of een nagelnieuwe XC40. Na twee jaar kan er dan worden overgestapt naar een vol-elektrische Volvo.
Die flexibiliteit in contracten ziet De Kroon als een van de belangrijkste trends van de laatste tijd. Na prijs staat flex op een goede tweede plaats. Daarom wil De Kroon ook inzetten om het delen van auto’s in leasecontracten vorm te geven. Hoewel op dat vlak nog wel uitdagingen liggen, bijvoorbeeld op het gebied van aansprakelijkheid en verzekeringen. Maar technisch wordt die mogelijkheid in ieder geval volledig ondersteund. 2018 wordt dus een uitermate spannend jaar voor Volvo in Nederland. Dat geldt ook voor de launch van de nieuwe Volvo V60 vorige maand, wat een ruime estate is geworden. De Kroon: “Maar bedenk vooral dat Volvo vanaf 2019 de elektrificatie van alle modellen volop doorzet. Dat biedt volop kansen voor bedrijven die bezig zijn met duurzame mobiliteit.”
Klik hier voor de website van Volvo Group
Categorie: Leasetoppers