Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“We kunnen bepalen wat schadegevoelige auto’s zijn”

donderdag 12 juli, 2018
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De digitaliseringsslag is volop losgebarsten bij schadeherstelketen ABS Autoherstel. Momenteel experimenteert het bedrijf met een softwarepakket dat de digitale intake naar een hoger plan moet brengen. Waarbij de berijder niet altijd naar het schadebedrijf hoeft te komen. Ook gaat ABS meer aan voorspelling doen… geen glazen bol, benadrukt Directeur Nico Stolk. “Maar de slag maken van historische data naar voorspellende data.”

In het kantoor van Stolk staat nog altijd prominent de bokaal Beste Autoschadeketen 2016. Het is alweer even geleden. Zeker, benadrukt Stolk. Maar sinds die tijd blijven de waarderingscijfers alleen maar stijgen. Dat het daarbij gaat om ogenschijnlijke futiliteiten – een ijskrabbertje in een vervangend voertuig, de juiste theesoort in het assortiment – toont juist de meerwaarde van zo’n uitgebreid klanttevredenheidssysteem. “Onze zelfstandige ondernemers leren hier enorm veel van; als keten ben je immers zo sterk als de zwakste schakel”, aldus Stolk.

Directeur Nico Stolk van ABS Autoherstel

Die focus op klanttevredenheid moet ook de nieuwe, maar snelgroeiende groep van private leaserijders bedienen. Het zijn andere klanten dan de typische, zakelijke leaserijder, heeft men bij ABS ondervonden. Zakelijke leaserijders geven toch wat makkelijker hun sleutel af en horen wel wanneer ze hun leaseauto weer kunnen ophalen. De private leaserijder ziet de auto toch meer als bezit, wil meer informatie en vooral ook op de hoogte gehouden worden van het herstelproces. Dat laatste kan ook sinds enkele maanden bij ABS. Stolk: “We kunnen dankzij Audawatch de klant digitaal op de hoogte houden van het herstelproces. Het herstel van de auto kan met beeld en al precies worden gevolgd. Te zien is bijvoorbeeld wanneer de auto de spuitcabine ingaat. En natuurlijk wanneer het herstel bijna klaar is. Zie het als een track & trace systeem van autoschade.”

Totaalherstel-visie

Dit track & trace is een van de voorbeelden van de digitaliseringslag momenteel bij ABS. Die digitalisering begint al op het moment dat de auto een vestiging binnenkomt. Of zelfs nog daarvoor. Bij ABS konden al foto’s worden gemaakt van (kleinere) schades via WhatsApp. Daarmee kan een voorcalculatie worden gemaakt en gedeeld worden met de opdrachtgever. Vervolgens kunnen de werkzaamheden worden ingepland. In de totaalherstel-visie van ABS, waarbij van tevoren in kaart is gebracht waar in de keten welke vakkennis aanwezig is om die vervolgens gericht in te zetten, is een goede intake belangrijk. Dat heeft niet alleen met de hoge normen te maken waarmee het herstel dient plaats te vinden, maar ook met de efficiency. Om die intake verder te verbeteren wordt nu bij een aantal pilot-klanten een nieuw softwarepakket ingezet waarbij schade digitaal beter in beeld komen. “Het pakket is compleet met 3D-tekeningen, foto’s komen haarscherp in beeld. Het grote voordeel voor de berijder: hij hoeft nog minder vaak naar een vestiging te komen. Foto’s kunnen bijvoorbeeld om zes uur ’s avonds gemaakt worden. Maar de keuze lig vooralsnog bij de berijder; die kan er ook voor kiezen om langs te komen. Na de pilot zullen we het met onze klanten, zoals leasemaatschappijen, gaan evalueren.”

We kunnen dankzij Audawatch de klant digitaal op de hoogte houden van het herstelproces. Het herstel van de auto kan met beeld en al precies worden gevolgd

De digitale informatie, of die nu door de berijder zelf wordt aangeleverd of op een vestiging wordt gedaan, moeten we volgens Stolk vergelijken met een soort elektronisch patiëntendossier. Waarbij in eerste instantie als ‘huisarts’ wordt opgetreden. Die bepaalt vervolgens of hij doorverwijst naar een specialist. ABS repareert alle merken en alle schades, maar niet op iedere vestiging. Het een en andere heeft ook te maken met de merkerkenning die steeds meer autofabrikanten invoeren. Kwaliteitsnormen die overigens nauwelijks afwijken van de geldende Bovag en Focwa-normen. Maar sommige merken schrijven zelfs bepaald gereedschap voor. En vervangend vervoer moet van hetzelfde merk zijn. In de keten heeft ABS alle merkerkenningen in huis. Dus als een probleem ziet Stolk het niet. Al zou hij meer uniformiteit in de voorwaarden van de merkerkenningen verwelkomen…

‘Voorspellende data’

Uiteindelijk wordt er flink wat data over de auto’s en het herstelproces verzameld. Zoveel zelfs dat Stolk gaat inzetten op het leveren van ‘voorspellende data’. Stolk: “ABS heeft een schat aan ‘historische’ data in huis. We weten hoe een schadebedrag zich ontwikkelt van een bepaald type en merk auto. We kunnen inmiddels bepalen wat schadegevoelige auto’s zijn. Of wat de invloed is van LED-lampen op het schadebeeld en uiteindelijk op de kosten. Of van een bepaald type bumper. Dat zijn waardevolle inzichten waarbij verzekeraars bijvoorbeeld hun premies op kunnen afstemmen. Een fleetowner kan hiermee een kostenefficiënt wagenpark mee opbouwen. Waar de focus van leasemaatschappijen en fleetowners vooral lag op de consumentenprijs van de auto, kan straks met de data van ABS ook worden bepaald of bepaalde auto’s uiteindelijk een verhoogd risico hebben. De mogelijkheden zijn legio.


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)
Labels: ABS Autoherstel

Gerelateerde links:

  • ABS groeit verder in glas
  • Kogel door de kerk: één kwaliteitsnorm voor schadeherstel
  • ANWB: all season band beter maar geen uitblinker
  • Beelen komt met eigen EV-monteurs
  • Verzekeren en schadeherstel: zelf sleutelen of niet?
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design