Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Autodelen leunt teveel op peer-to-peer amateurisme”

dinsdag 9 oktober, 2018
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De nieuwe Green Deal Autodelen dreigt opnieuw te mislukken als er niet meer aandacht komt voor professionele B-to-C autodeelbedrijven en deelname daarin van bestaand MKB. Ook is de acceptatie voor een ‘echte’ deelauto zoals die van Car2Go, Greenwheels en KAV veel groter dan van peer-to-peer initiatieven, blijkt uit onderzoek. “Autodelen is door gebrek aan focus jarenlang effectief stilgezet.”

Hemmie Kerklingh tussen twee Witkars, het eerder gelanceerde free floating deelprogramma

De stevige kritiek op de nieuwste Green Deal Autodelen, met de onderliggende cijfers van kennisplatform CROW, komt onder andere van KAV-autoverhuur, met meerdere deellabels (WitKar, KAV4go, ConnectCar, StudentCar) een van de grotere aanbieders van deelauto’s. KAV is weliswaar deelnemer in Green Deal Autodelen maar is uit protest vorige week weggebleven bij de officiële feestelijke ondertekening. Ook al omdat de eerste Green Deal schromelijk is mislukt: de doelstelling bleef steken op amper 41 procent. Herhaling van dat echec ligt op de loer.

De kritiek van het verhuurbedrijf richt zich onder andere op de focus van de Green Deal op aantallen deelauto’s en dan vooral van de peer-to-peer platforms waar particulieren een “stukje restcapaciteit van hun auto kunnen verhuren”, zoals Hemmie Kerklingh, directeur van KAV, het omschrijft. “Het gaat daarbij puur om de aantallen, terwijl dat niets zegt over effectiviteit. De particuliere deelauto die misschien een paar uur per maand wordt verhuurd wordt gelijk getrokken met een deelauto die 24 uur per dagen zeven dagen in de week paraat staat. Het is appels met peren vergelijken.”

Volgens Kerklingh vereist succesvol autodelen bovendien dat risico’s voor de particulier als geheel worden weggenomen. En dat gebeurt in zijn ogen bepaald niet bij veel deelplatforms. Ook al wordt er een verzekering aangeboden, het dekt bij lange na niet alle sores.

Energietransitie versus mobiliteitstransitie

Ook de fixatie op elektrische deelauto’s heeft de doelstelling van 100.000 deelauto’s (eerst in 2018, nu verlegd naar 2021) bepaald geen goed gedaan. Al eerder betoogde Kerklingh dat energietransitie niet op één hoop moet worden gegooid met mobiliteitstransitie. Die laatste gaat over van bezit naar gebruik. Daar moet autodelen over gaan. Naast de business case (de kosten) stelt het autodelen nu eenmaal stevige operationele eisen, zoals het bieden van optimale flexibiliteit aan de gebruiker. “Onderdeel van het concept is afrekenen van reëel gebruik per minuut of per seconde. Dan accepteert natuurlijk helemaal niemand dat ze ‘even een halfuurtje’ een accu moeten gaan bijladen of dat ze zonder radio en verwarming moeten gaan rijden om de bestemming te halen”. Eerder stelde ook onderzoek van CROW dat de nadruk op elektrisch autodelen kan afremmen.

In metropoolregio Rotterdam-Den Haag hadden wij nu kunnen rondrijden met zeker 400 free floating auto’s

Bovenal biedt autodelen kansen in de mobiliteitstransitie, die in de ogen van Kerklingh niet worden waargenomen. “In metropoolregio Rotterdam-Den Haag hadden wij nu kunnen rondrijden met zeker 400 free floating auto’s. Vanwege dat concept heeft Den Haag al in 2016 de Autodeel Award gekregen. Daarna hebben ze het laten lopen omwille van onhaalbare GroenLinks symboolpolitiek met betrekking tot elektrische deelauto’s.”

Acceptatie

De acceptatie van deelauto’s van de consument is cruciaal in de ogen van Kerklingh. Uit recent Engelstalig onderzoek (The role of sustainability in carsharing from a consumer perspective) blijkt dat diezelfde consument eerder een professionele deelauto wil inzetten dan een deelauto van een particulier. “Peer-to-peer verhuur blijkt uit dit onderzoek aanmerkelijk beperkter in potentie dan de professionele B2C-verhuur. Voor de consument blijkt dit substantieel onderscheid te maken in acceptie van het product”, aldus Kerklingh.

Kortom, professionele autoverhuurders moeten meer worden betrokken bij de Green Deal Autodelen. Bij KAV zien ze nog teveel ‘amateurprojecten’ die lang blijven hangen in een start up-fase. Kerklingh: “Die Green Deal is een pure marketingmachine geworden, die de kansen voor het mobiliteitsprobleem negeert en zich blind staart op cijferfetisjisme. Het bestaand MKB voorbijlopen is dom. De acceptatie van professionele partijen bij de consument is 5 keer zo groot als van particuliere platforms, zo blijkt uit toonaangevend onderzoek. De potentie van autodelen wordt niet benut met zogenaamd groen gerommel in de marge. Het wordt tijd om uitgangspunten van de Green Deal grondig te herzien, anders dreigt opnieuw een mislukking.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: Green Deal Autodelen, KAV Autoverhuur, Witkar

Gerelateerde links:

  • ‘Groot potentieel deelauto als markt barrières overwint’
  • Enpuls met stappenplan voor elektrische deelauto’s
  • 400 elektrische car2go’s voor Parijs
  • Groei (peer-to-peer) deelauto’s houdt aan
  • Greenwheels-klanten houden 18.700 auto’s van de straat
  • Flexibele mobiliteit geeft ‘vernieuwd’ KAV vleugels
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design