Nu het verdienmodel van leasemaatschappijen onder druk staat wordt de kostenpost van reparatie, onderhoud en banden (ROB) belangrijker. Dat legt Vakgarage geen windeieren; de franchiseorganisatie van zo’n 290 universele garagebedrijven waarvan 130 voorzien van het ‘Professional’ label voor de zakelijke markt, sluit opmerkelijk veel nieuwe leasemaatschappijen aan. Vishal Durgaram, voorzitter Stichting Vakgarage over de kentering in de markt.
Uit de laatste editie van het Garageformule Top-40 onderzoek van het onafhankelijke automotive kennisbureau Aumacon blijkt dat het de grootste garageformules in het land voor de wind gaat. De top3 breidt het netwerk nog flink uit. Zo ook top3-speler Vakgarage. Deze maand november hebben zich bijvoorbeeld weer vier nieuwe spelers aangemeld. De reden van de groei? Het merkdealerkanaal krimpt, de relatie tussen leasemaatschappijen en importeurs vertonen scheurtjes en de ‘booming’ private leaserijder wil gewoon naar zijn ‘eigen’ garage en niet via een ‘chat-robot’ worden afgehandeld. Vishal Durgaram is er stellig in: “Wij vullen de behoefte van de klant goed in. We kunnen daarbij het modernste wagenpark aan, hebben een state-of-the-art automatiseringssysteem waarbij je bijvoorbeeld de real time beschikbaarheid ziet van onze werkplaatsen, hebben een haal- en brengservice en tal van andere services. Onze gebundelde inkoopkracht en het feit dat we met zelfstandige ondernemers werken, maakt ons een goede mobiliteitspartner voor ondernemend Nederland.”
Vakgarage-app
Durgaram doelt met die laatste focus – ondernemend Nederland – op de zogenaamde Professional Vakgarages, het label waaronder Vakgarage volledige dienstverlening verzorgt voor de zakelijke rijder, wagenparkbeheerder, fleetowners en leasemaatschappijen. Met 130 van deze vestigingen heeft het een landelijk netwerk en is daarom ook interessant voor leasemaatschappijen. Daarvan kiezen er steeds meer voor Vakgarage, zegt de voorzitter. Want ook de leasebranche moet ROB steeds slimmer gaan inkopen; de tijden dat de winsten van leasemaatschappij als bijna vanzelf groeiden, zijn voorbij. Het verdienmodel – overal een marge op rekenen – staat onder druk. ROB-kosten zijn een van de grootste kostenposten van een wagenpark dus daar is veel te halen, benadrukt Durgaram. En dat biedt kansen voor Vakgarage.
ROB-kosten zijn een van de grootste kostenposten van een wagenpark; daar is dus veel te halen
Maar uitdagingen zijn er ook. Zo wordt voertuigdata een steeds belangrijker item in het garagebedrijf. Waarbij het vooral gaat over de beschikbaarheid van die data. Vakgarage heeft net haar eigen app op de markt gebracht, een echte berijders-app waarop bijvoorbeeld afspraken kunnen worden gemaakt voor onderhoud en reparatie en waarbij tevens de haal- en brengservice kan worden geregeld. Ook zitten er zaken op als pechhulp en verzekeringen. Durgaram: “Eigenlijk wilden we daarbij ook een koppeling maken met voertuigdata, maar dat kan nog niet. Momenteel hebben we een samenwerking met een partij waarmee we testen met een dongel om bijvoorbeeld ook rijgedrag inzichtelijk te maken. Op die manier proberen we voortdurend te innoveren. Het gaat daarbij niet om de slimste of snelste te willen zijn, maar om wie het beste zich kan aanpassen om uiteindelijk de klant het best te faciliteren.”
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)






