Als enige leasemaatschappij in Nederland heeft Terberg Leasing het predicaat Klimaatneutraal Gegarandeerd van Climate Neutral Group (CNG). Met jaarlijkse audits en voortdurende ‘nieuwe inzichten’ een stevig duurzaamheidsprogramma. Carla Groenewegen van Terberg Leasing en Marjan Verbeek van CNG over de uitdagingen die daaraan ten grondslag liggen. Maar ook: hoe neem je de klant – zowel de fleetowner als berijder of de private leaseklant- mee in het duurzaamheidsverhaal?
Greenlease van Terberg Leasing geldt in de markt als het eerste milieubewuste leaseproduct. Het startte in 2005, lang voordat ‘duurzaamheid’ alom postvatte in leaseland. Inmiddels is het een en al ‘groen’ wat de leasemarkt bezigt. Het doet Carla Groenwegen openlijk afvragen of Greenlease anno 2019 nog wel een goede, onderscheidende naam is voor het inmiddels populaire leaseproduct. Toch onderscheidt Greenlease zich nog op een aantal punten, meent Marjan Verbeek. Zij ziet veel groene leaseproducten in de markt die meer in de categorie ‘window dressing’ vallen. “Bij Greenlease ligt er een gestructureerde aanpak aan ten grondslag waarbij klanten zijn verzekerd van een optimale CO₂-reductie en -compensatie. Daarnaast heeft Terberg Leasing zelf enorme stappen gezet om duurzaamheid binnen de eigen gelederen op de kaart te zetten. Dat heeft geleid tot het predicaat Klimaatneutraal Gegarandeerd. Want je moet natuurlijk waarmaken wat je predikt. Practice what you preach!”
Groene contracten
Carla Groenewegen herinnert zich nog goed het eerste jaar dat Terberg Leasing aan de slag ging met het eigen duurzaamheidsprogramma. Dat gebeurde na het in de markt zetten van Greenlease. Tot op afdelingsniveau kwamen er projecten, van minder papierverbruik, minder energieverbruik – waarbij er werd overgeschakeld naar groene stroom – tot en met ‘groene’ contracten afsluiten met leveranciers. De hele kolom moest groen. “Onze CO₂-voetafdruk is toen flink verlaagd, het was een opsteker en gewoon ook leuk om het gezamenlijk voor elkaar te krijgen. Natuurlijk is ons eigen wagenpark ook aangepakt; inmiddels hebben we veel vol-elektrische auto’s rondrijden. Maar ook: we zijn kritischer in het autobeleid, niet iedereen krijgt meer een leaseauto. Dat klinkt misschien gek als leasemaatschappij, maar de grootste besparing in zowel kosten als CO₂ is nog altijd niet rijden.”
Op die manier maak je CO₂-compensatie echt onderdeel van je bedrijf. Dat is mooi om te zien
CO₂-compensatie is altijd een belangrijke pijler geweest in het duurzaamheidsbeleid van Terberg. CNG is daarbij de vaste partner. De social venture is de afgelopen 16 jaar uitgegroeid tot marktleider in de Benelux in het klimaatneutraal maken van organisaties, producten en diensten. Een positie die te danken is aan de kennis en ervaring op het gebied van reductie en compensatie van CO₂-uitstoot, benadrukt Verbeek. CNG investeert in duurzame energieprojecten die verdere CO₂-uitstoot elders op de wereld voorkomen en een bijdrage aan de lokale bevolking leveren. Het levert altijd concrete projecten op, zoals de huidige met (lease)houtskoolovens (stoves) in Oeganda. Verbeek: “Projecten die we altijd heel duidelijk communiceren naar onze partners. En Terberg neemt hun klanten ook volledig mee in het verhaal. Op die manier maak je CO₂-compensatie echt onderdeel van je bedrijf. Dat is mooi om te zien.”
Private lease
Duurzame mobiliteit is natuurlijk meer dan CO₂-compensatie. Reductie van uitstoot is iets waar zowel CNG als ook Terberg Leasing zelf op inzetten. De leasemaatschappij uit Utrecht ziet zich op dit vlak ook als regisseur voor haar klanten, met CNG als adviseur. Elektrisch rijden, deelauto’s, zuinige auto’s, een strenger of meer efficiënt leasebeleid met minder leaseauto’s, het inzetten van data om rijgedrag te sturen, meer individueel maatwerk; de maatregelen zijn talrijk en divers. Waarbij ieder bedrijf zijn eigen aanpak kiest.
Dat veel bedrijven momenteel zoekende zijn, ziet Groenewegen onder andere in de toenemende belangstelling voor het product Zakelijk Auto-abonnement, waar auto’s tegen een korte looptijd kunnen worden geleased in afwachting van minder dure elektrische auto’s en grotere actieradius. Dan is er natuurlijk nog het sterk groeiende private lease. CNG heeft sinds kort een CO₂-reductieprogramma lopen bij een andere leasemaatschappij voor hun private leaseauto’s. Terberg biedt CO₂-compensatie wel aan bij hun leaseproduct gericht op ZZP’ers. Maar daar loopt het nog geen storm, zegt Groenewegen. “CO₂-compensatie ligt bij particulieren en ZZP’ers toch wat moeilijker. Naast het gegeven dat het kostenaspect bij zzp’ers een rol speelt – ze moeten vaak op de kleintjes letten – is compensatie wellicht een ver van mijn bed show. Terwijl we allemaal wel netjes ons afval scheiden. Wat dat betreft is er nog werk aan de winkel. Dat is het mooie van zo’n hecht partnership tussen Terberg en CNG, je kan met elkaar meedenken en vervolgens snel schakelen. Binnenkort komen we weer met nieuwe, duurzame producten, de ontwikkelingen staan natuurlijk niet stil. We zijn en willen koploper blijven op het gebied van duurzaamheid binnen onze branche. CNG is daarin een belangrijke schakel.”
Categorie: Milieu / CO2-besparing






