Hoe een merk ook zonder (plug-in) hybrides en downsizing kan klimmen in de gunst van de (zakelijke) rijder. Dat bewijst Mazda momenteel. Op alle fronten lost het merk ‘inefficiency’ op, zegt algemeen directeur Geraldine Brouwers van Mazda Motor Nederland. “De vraag overtreft ons aanbod. Wij hoeven dus niet auto’s de markt in te pushen. Met alle voordelen van dien.”
Mazda heeft geen zakelijk aanbod in de laagste bijtellingscategorieën van 7 en 14%. Ook prijken er geen volledig elektrisch aangedreven voertuigen op de prijslijsten. Wordt dit merk dan nog wel serieus genomen door de zakelijke rijder in het huidige bijtellinggeweld? Opmerkelijk genoeg is het juist Mazda die eruit springt in recente onderzoeken op het gebied van betrouwbaarheid en vooral ook berijderstevredenheid en merkloyaliteit. “Wie voor een Mazda kiest, kiest bewust voor ons merk. Bijtelling is niet het startpunt”, aldus Brouwers.
De wat eigenzinnige koers van Mazda levert een gestaag groeiende schare aan fans op. Al zou Mazda nooit een volumemerk worden, benadrukt Brouwers. Vorig jaar verkocht het in Nederland tegen de markttrend in meer auto’s (+ 2,8% tov 2013) tot zo’n 5.560. Dit jaar moeten het er 8000 worden, mede gebaseerd op de nieuwe modellen die dit jaar verschijnen (zie artikel Mazda 2015).
Grootste uitdaging daarbij: de auto’s ook daadwerkelijk in de Nederlandse showroom zien te krijgen! Brouwers: “Wereldwijd produceren we 1.3 miljoen auto’s, de vraag is echter 1.7 miljoen. Er wordt al een jaar standaard overgewerkt in de fabrieken. De splinternieuwe fabriek in Mexico moet dit jaar meer lucht geven. Maar feit is dat we niet auto’s in de markt hoeven te pushen – en dat we dat ook niet willen. Dat is natuurlijk een heel gezonde basis.”
Realistische verkoopcijfers
Die gezonde basis vertaalt zich door naar het dealernetwerk en, op autoniveau, naar de prijspolitiek, restwaardebeleid en de ROB-cijfers van de Mazda-modellen. In 2011 is de Nederlandse importeur begonnen om het dealernetwerk grondig te reorganiseren. Waarbij het aantal dealers afgestemd is op realistische verkoopcijfers, zegt Brouwers.
“Veel aandacht is er besteed om de juiste dealer op de juiste plek te krijgen. Daarbij kijken we niet alleen naar harde kpi’s, maar ook naar het management, hoe het zit met successie, hoe men omgaat met loyaliteit en klanttevredenheid. Alleen het geheel maakt een dealerbedrijf toekomstbestendig, waarbij een financieel goede basis ruimte geeft om te investeren. Ons dealerrendement is stijgende.”
Geen ‘koning korting’
Wat de auto’s betreft, is er ook altijd een consistente koers gevaren waarvan het nu de vruchten plukt, is Brouwers’ overtuiging. Geen ‘koning korting’ bij Mazda, maar scherpe (lease)tarieven gebaseerd op goede ROB-cijfers, hoge restwaardes en vooral ook een hoge betrouwbaarheid van de auto’s waardoor er bijvoorbeeld weinig (duur) vervangend vervoer door leasemaatschappijen of fleetowners hoeft te worden ingezet. Het zijn de drie pijlers waarop het merk drijft, stelt de algemeen directeur.
“Bovenstaand verhaal is inmiddels bekend bij leasemaatschappijen en fleetowners. Ook het feit dat ons opgegeven brandstofverbruik wel degelijk kan worden gehaald. Deze ‘track record’ sijpelt ook steeds meer door naar berijders. Uit recent onderzoek van de Vereniging Auto van de Zaak blijkt dat Mazda rijders het meest tevreden zijn over hun leasemaatschappij. Dat geeft dus hoop.”
Normleasebedragen
De trend dat bedrijven steeds vaker werken met normleasebedragen speelt Mazda bovendien in de kaart. Bij normleasebedragen zitten brandstofkosten in het bedrag van waaruit een berijder een leaseauto kan kiezen. Is het (daadwerkelijke) gebruik lager, dan kan er ‘meer’ auto worden besteld. “Afwijkingen op het verbruik zijn niet alleen een crime voor fleetmanagers, maar uiteindelijk ook voor berijders.”
Fun to drive is een belangrijke slogan bij Mazda. Overduidelijk meer dan alleen een marketingpraat. Geen downsizing immers maar potente motorblokken met dito vermogen. Wel slimme techniek waardoor de verbrandingsmotor stukken efficiënter wordt. Een ontwikkeling die volgens Mazda nog lang niet ten einde is.
Verkapte loonsverhoging
Last but not least, de auto’s worden minder zwaar, wat natuurlijk de rijeigenschappen ook ten goede komt. En qua design kan Mazda ook helemaal mee met de tijd. Als straks de autokeuze minder fiscaal gedreven wordt, naar verwachting komt er één tarief bijtelling (20%?), dan hebben berijders weer wat te kiezen, luidt de gedachte.
Brouwers: “De zakelijke rijder heeft zich de laatste jaren vooral laten leiden door de fiscus. Lage bijtelling was vaak een verkapte loonsverhoging; netto houd je nu eenmaal meer van je salaris over bij minder bijtelling. In tijden van crisis, mooi meegenomen. Maar of de berijder blij is met zijn of haar autokeuze? Mensen die doorgaans veel tijd in de auto doorbrengen? Ik denk het niet. Dat blijkt ook uit onderzoek van de Vereniging Auto van de Zaak. Vorig jaar zijn we het hardst van alle merken gestegen op de loyaliteitsladder (4de plaats in Nationale Zakenauto Onderzoek – red). Dat zegt volgens mij genoeg.”
Categorie: Leasetoppers