Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Mazda rekent af met ‘inefficiency’

vrijdag 16 januari, 2015
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Hoe een merk ook zonder (plug-in) hybrides en downsizing kan klimmen in de gunst van de (zakelijke) rijder. Dat bewijst Mazda momenteel. Op alle fronten lost het merk ‘inefficiency’ op, zegt algemeen directeur Geraldine Brouwers van Mazda Motor Nederland. “De vraag overtreft ons aanbod. Wij hoeven dus niet auto’s de markt in te pushen. Met alle voordelen van dien.”

Mazda heeft geen zakelijk aanbod in de laagste bijtellingscategorieën van 7 en 14%. Ook prijken er geen volledig elektrisch aangedreven voertuigen op de prijslijsten. Wordt dit merk dan nog wel serieus genomen door de zakelijke rijder in het huidige bijtellinggeweld? Opmerkelijk genoeg is het juist Mazda die eruit springt in recente onderzoeken op het gebied van betrouwbaarheid en vooral ook berijderstevredenheid en merkloyaliteit. “Wie voor een Mazda kiest, kiest bewust voor ons merk. Bijtelling is niet het startpunt”, aldus Brouwers.

Geraldine Brouwers, de 'nieuwe' algemene directeur van Mazda Motor Nederland

Geraldine Brouwers, de ‘nieuwe’ algemene directeur van Mazda Motor Nederland

De wat eigenzinnige koers van Mazda levert een gestaag groeiende schare aan fans op. Al zou Mazda nooit een volumemerk worden, benadrukt Brouwers. Vorig jaar verkocht het in Nederland tegen de markttrend in meer auto’s (+ 2,8% tov 2013) tot zo’n 5.560. Dit jaar moeten het er 8000 worden, mede gebaseerd op de nieuwe modellen die dit jaar verschijnen (zie artikel Mazda 2015).

Grootste uitdaging daarbij: de auto’s ook daadwerkelijk in de Nederlandse showroom zien te krijgen! Brouwers: “Wereldwijd produceren we 1.3 miljoen auto’s, de vraag is echter 1.7 miljoen. Er wordt al een jaar standaard overgewerkt in de fabrieken. De splinternieuwe fabriek in Mexico moet dit jaar meer lucht geven. Maar feit is dat we niet auto’s in de markt hoeven te pushen – en dat we dat ook niet willen. Dat is natuurlijk een heel gezonde basis.”

Realistische verkoopcijfers

Die gezonde basis vertaalt zich door naar het dealernetwerk en, op autoniveau, naar de prijspolitiek, restwaardebeleid en de ROB-cijfers van de Mazda-modellen. In 2011 is de Nederlandse importeur begonnen om het dealernetwerk grondig te reorganiseren. Waarbij het aantal dealers afgestemd is op realistische verkoopcijfers, zegt Brouwers.

“Veel aandacht is er besteed om de juiste dealer op de juiste plek te krijgen. Daarbij kijken we niet alleen naar harde kpi’s, maar ook naar het management, hoe het zit met successie, hoe men omgaat met loyaliteit en klanttevredenheid. Alleen het geheel maakt een dealerbedrijf toekomstbestendig, waarbij een financieel goede basis ruimte geeft om te investeren. Ons dealerrendement is stijgende.”

mazda3_cng_tokyo-motorshow_3__jpg72

Geen ‘koning korting’

Wat de auto’s betreft, is er ook altijd een consistente koers gevaren waarvan het nu de vruchten plukt, is Brouwers’ overtuiging. Geen ‘koning korting’ bij Mazda, maar scherpe (lease)tarieven gebaseerd op goede ROB-cijfers, hoge restwaardes en vooral ook een hoge betrouwbaarheid van de auto’s waardoor er bijvoorbeeld weinig (duur) vervangend vervoer door leasemaatschappijen of fleetowners hoeft te worden ingezet. Het zijn de drie pijlers waarop het merk drijft, stelt de algemeen directeur.

“Bovenstaand verhaal is inmiddels bekend bij leasemaatschappijen en fleetowners. Ook het feit dat ons opgegeven brandstofverbruik wel degelijk kan worden gehaald. Deze ‘track record’ sijpelt ook steeds meer door naar berijders. Uit recent onderzoek van de Vereniging Auto van de Zaak blijkt dat Mazda rijders het meest tevreden zijn over hun leasemaatschappij. Dat geeft dus hoop.”

Normleasebedragen

De trend dat bedrijven steeds vaker werken met normleasebedragen speelt Mazda bovendien in de kaart. Bij normleasebedragen zitten brandstofkosten in het bedrag van waaruit een berijder een leaseauto kan kiezen. Is het (daadwerkelijke) gebruik lager, dan kan er ‘meer’ auto worden besteld. “Afwijkingen op het verbruik zijn niet alleen een crime voor fleetmanagers, maar uiteindelijk ook voor berijders.”

De 'iconische' nieuwe Mazda MX-5

De ‘iconische’ nieuwe Mazda MX-5

Fun to drive is een belangrijke slogan bij Mazda. Overduidelijk meer dan alleen een marketingpraat. Geen downsizing immers maar potente motorblokken met dito vermogen. Wel slimme techniek waardoor de verbrandingsmotor stukken efficiënter wordt. Een ontwikkeling die volgens Mazda nog lang niet ten einde is.

Verkapte loonsverhoging

Last but not least, de auto’s worden minder zwaar, wat natuurlijk de rijeigenschappen ook ten goede komt. En qua design kan Mazda ook helemaal mee met de tijd. Als straks de autokeuze minder fiscaal gedreven wordt, naar verwachting komt er één tarief bijtelling (20%?), dan hebben berijders weer wat te kiezen, luidt de gedachte.

Brouwers: “De zakelijke rijder heeft zich de laatste jaren vooral laten leiden door de fiscus. Lage bijtelling was vaak een verkapte loonsverhoging; netto houd je nu eenmaal meer van je salaris over bij minder bijtelling. In tijden van crisis, mooi meegenomen. Maar of de berijder blij is met zijn of haar autokeuze? Mensen die doorgaans veel tijd in de auto doorbrengen? Ik denk het niet. Dat blijkt ook uit onderzoek van de Vereniging Auto van de Zaak. Vorig jaar zijn we het hardst van alle merken gestegen op de loyaliteitsladder (4de plaats in Nationale Zakenauto Onderzoek – red). Dat zegt volgens mij genoeg.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Leasetoppers
Labels: Mazda

Gerelateerde links:

  • Dubbele verkoopgroeicijfers voor Mazda in Europa
  • Mazda 2015: drie nieuwe modellen, twee upgrades
  • “Private lease past in de tijdsgeest”
  • Mazda is echte ‘challenger brand’
  • Toyota, Mazda en Volvo in top 3 AutoBild Quality Report
  • Mazda-eigenaren meest tevreden leaserijders
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design