De leasemaatschappij die het ‘anders’ wil doen en het tikje eigenwijze automerk: ALD Automotive is nu ruim een jaar de captive leasepartner van Mazda. Van een gewone leverancier-klantrelatie is geen sprake, benadrukken beide partijen. Dat kan ook niet meer in deze huidige, sterk veranderende mobiliteitsmarkt. Succes moet komen vanuit de chemie van de relatie (“zie het als een huwelijk zonder huwelijkse voorwaarden”). Pravin Chaturi van ALD Automotive en Ard Zweet van Mazda Motor Nederland over hoe zij relevant willen blijven voor zowel de zakelijke- als privé(lease)rijder.
Zowel Ard Zweet als Pravin Chaturi mogen zich graag bedienen van beeldspraak. Zo is dit eerste jaar van de relatie tussen beide partijen gebruikt om een gezamenlijk huis te bouwen. Waarbij ALD Automotive de rol van aannemer vervulde. Een drukke tijd, waarbij er veel werd verwacht van alle partijen. Het benoemen van pijnpunten was daarbij geen taboe, benadrukt Chaturi. “In een goede relatie zoek je iemand die op je lijkt maar ook verschilt. Er moet een zekere spanning zitten om tot mooie zaken te komen”.
ALD Automotive heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot brede mobiliteitsprovider. Eind 2014 kwam het als eerste met het Mobility Experience Centre, waarbij fleetmanagers kunnen ‘beleven’ hoe hun mobiliteitsbeleid scoort als er aan de verschillende knoppen wordt gedraaid. ALD choice kwam voor enkele grote bedrijven beschikbaar waarbij er flexibel auto’s kunnen worden gedeeld. Ook sloot ALD Automotive zich aan bij de MaaS-alliantie en omarmt het bedrijf bijvoorbeeld de e-bike als mogelijke oplossing voor het woon-werkverkeer.
Meer doel dan middel
Mazda heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld op de zakelijke markt, met nieuwe aansprekende modellen met prima restwaarden waarbij de focus op duurzaamheid niet heeft geleid tot downsize-motoren of, anno 2019, met vol-elektrische modellen, die dan vervolgens moeilijk of bijna niet leverbaar zijn. Dat laatste gebeurt in de markt volop. Het Japanse merk schaaft daarentegen nog volop aan de brandstofmotor en weet die nog steeds zuiniger te maken. De Skyactiv-X motor, die de komende maanden leverbaar wordt, is een benzinemotor met ‘dieselprestaties’. Het is ook de eerste benzinemotor met zelfontbrandingstechniek. Daarbij heeft Mazda het graag over ‘well to wheel’, waarbij dus ook de ecologische voetafdruk van de productie van de auto wordt meegerekend en hoe ‘groen’ de brandstof is. Ard Zweet: “In de hele discussie over duurzame mobiliteit lijkt elektrisch rijden meer een doel te zijn geworden dan een middel. Dat is het natuurlijk niet. Het gaat om de ecologische voetafdruk en hoe die te verminderen. Elektrisch rijden is een middel, net als er andere technieken zijn. Mazda komt ook met elektrische auto’s, maar dan zijn we er ook helemaal klaar voor, net als de bijbehorende infrastructuur. En nog belangrijker: dan is de klant er helemaal klaar voor.”
‘Emotionele band’
Die ‘well to wheel’ filosofie is ook iets van Chaturi aantrekt in Mazda. Daarbij: als iedereen morgen elektrisch zou rijden, dan ontstaan er gigantische problemen. Maar het meest opmerkelijk over de hele duurzaamheidsdiscussie vindt Chaturi dat de berijder, zakelijk of privé, er nauwelijks in wordt betrokken. En dat ook de ‘emotionele band’ met de auto er niet meer toe lijkt te doen. En dat laatste is niet waar, stelt de ALD Automotive-directeur. “De tijd dat we geheel automatisch zoevend en zonder files in een zelfrijdende auto naar het werk rijden, dat duurt nog wel even. Wij zien dat zakelijke rijders nog wel degelijk om auto’s geven. Je zag ook dat toen de verschillende bijtellingstarieven een paar jaar geleden werden afgeschaft, er weer ruimte kwam voor emotie. Voorheen reden mensen eigenlijk in de leaseauto die ze niet wilden, nu is de keuze groter. Wat natuurlijk ook met de goed draaiende economie te maken heeft.”
Mazda komt ook met elektrische auto’s, maar dan zijn we er ook helemaal klaar voor, net als de bijbehorende infrastructuur. En nog belangrijker: dan is de klant er helemaal klaar voor
Die terugkerende emotie kwam op een tijdstip dat Mazda de gehele line-up heeft vernieuwd. En dan ook nog eens met de juiste modellen, waaronder flink wat SUV’s. De CX-5 draait al vanaf zijn introductie mee in de top van zijn segment. De nieuwe Mazda3 is zojuist goed ontvangen door publiek en pers; de auto ziet er spannender uit dan bijvoorbeeld een VW Golf. “Vroeger reed je vader in een Mazda en daarom koos je liever voor iets anders. Tegenwoordig hoeft niemand meer uit te leggen waarom die Mazda rijdt”, aldus Chaturi.
Conversie-gehalte
De trend van autobezit naar gebruik is ook zo’n thema waar ALD Automotive en Mazda regelmatig over brainstormen. De trend is onmiskenbaar te zien in de markt, getuige bijvoorbeeld de groei van private lease. Ook in die tak van sport varen ALD en Mazda een eigen koers. In tegenstelling tot veel andere merken en hun captives worden geen grote getalen uitgeklede, goedkopere modellen in de markt gezet. “Ook hierin hebben we een unieke samenwerking, waarbij onze dealers een belangrijke rol spelen. Daar komt bij ons ook de groei vandaan, hebben daar ook veel in geïnvesteerd alleen al in opleidingen van het dealercorps”, aldus Zweet. Chaturi ziet deze aanpak ook terug in de cijfers: het conversie-gehalte bij Mazda is hoog. En het zijn auto’s in het hogere segment met langere contracten. “Het is mooi en verfrissend om te zien hoe Mazda Motor Nederland met zijn dealers omgaat. De normen en waarden die worden gehanteerd, afspraken worden altijd nageleefd. Overigens ook wat betreft de b2b-verkopen. De Mazda-dealer is overal zichtbaar.”
Bedreiging
Ook hier is het feitelijk de berijder die er aan ten grondslag ligt. Die staat centraal in de dienstverlening. Er achter komen wat hem of haar beweegt, wat een auto doet voor hem of haar, hoe belangrijk veiligheid is…? “Een auto is niet alleen om van A naar B te rijden. In onze service willen we klanten verbazen. Dat is tevens zo’n gezamenlijk ambitie”, aldus Zweet.
Pure autoverkoop zal zich meer richting lease begeven. Daarbij heb je elkaar meer dan ooit nodig
Maar zijn elektrificatie, de komst van MaaS-oplossingen, de strengere uitstootnormen en de lagere nieuwverkopen uiteindelijk geen bedreiging voor zowel een importeur als leasemaatschappij? Beiden moeten ze het toch vooral hebben van de afzet van zakelijke en privéauto’s? De uitdagingen zien beide heren wel degelijk, maar angst voor de toekomst is er allerminst. Chaturi: “Uiteindelijk zoekt de zakelijke rijder of consument mobiliteit die bij hem of haar past, een auto zal daar in heel veel gevallen onderdeel van zijn. Pure autoverkoop zal zich meer richting lease begeven. Daarbij heb je elkaar meer dan ooit nodig. Geld verdienen in deze markt volop in transitie doe je vooral door relevant te blijven. En dat is precies waar zowel Mazda als ALD Automotive uiteindelijk op inzetten.”
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Gerelateerde links:
- Verbruikscijfers Mazda Skyactiv-X Motor bekend
- Wereldpremière Mazda CX-30; tussen CX-3 en CX-5 in
- ALD automotive sluit zich aan bij MaaS Alliance
- Overname SternLease door ALD definitief
- CBS: aantal volledig elektrische auto’s verdubbeld
- ABN AMRO: potentie van MaaS is 14,4 miljard
- Fleet Event 2019: was de stemming 100% elektrisch?







