De mobiliteitstransitie gaat aan grote autoverhuurders als Avis Budget Group zeker niet voorbij. Integendeel, het bedrijf zegt hardop te werken aan de transitie van traditioneel autoverhuur naar mobility provider. De contouren van die veranderingen tekenen zich nu af. Laurent Sculier van Avis Budget Group over de ‘gamechanger’ connected cars, partnerships, autonoom rijden en de (helse) uitdagingen van een elektrische vloot!
Om met dit laatste te beginnen, Sculier, Managing Director van Avis Budget Group Frankrijk en Benelux, heeft daags voor dit interview gesproken met de directie van Orly en Charles de Gaulle, de vliegvelden bij Parijs. Onderwerp van gesprek: als Avis Budget 10 procent van zijn vloot bij de luchthavens vol-elektrisch wil hebben, heeft het 15 procent van de totale stroomcapaciteit van de vliegvelden nodig! “Dat is natuurlijk enorm. Bedenk dat we allemaal snelladers nodig hebben anders drukt het enorm de bezettingsgraad van de huurauto’s. Het toont maar aan dat de praktijk weerbarstig is, ook al zouden we graag willen overstappen op zoveel mogelijk ev’s, met name om de binnensteden leefbaar te houden”, aldus Sculier.
Toch verandert tegelijkertijd de mobiliteitswereld snel. Waren amper 10 geleden de rollen nog duidelijk verdeeld tussen bijvoorbeeld autofabrikanten en hun dealers, leasemaatschappijen en autoverhuurders en de deelautobedrijven. Tegenwoordig kruipt het allemaal naar elkaar toe, ziet Sculier. Bovendien zijn er de nodige nieuwkomers op de markt, veelal ICT-bedrijven die met slimme technologie mobiliteit aan elkaar proberen te knopen. Wat de strategie van Avis Budget op deze veranderende markt is? Sculier zet in op drie belangrijke onderdelen: het inzetten van technologie waaronder connected cars, het opzetten van partnerships in de mobiliteitsketen en ‘fleet as a service’. Over dat laatste kan Sculier kort zijn, daarin gaat het namelijk over autonome auto’s. Met Waymo, de Google-dochter die al jaren investeert in autonomen auto’s, heeft Avis Budget al geruime tijd een samenwerking. Sculier ziet het als leerschool. “Dat autonome auto’s er op een gegeven moment komen, en vooral de steden zullen ontlasten, moge duidelijk zijn. Wij kunnen daarin perfect fungeren als fleet operator. Maar wanneer dit gaat gebeuren, weet niemand. Persoonlijk denk ik niet dat het bijvoorbeeld al over 10 jaar is. Ook hier is de praktijk uiterst weerbarstig.”
Autoverhuur 2.0
Die voorzichtigheid geldt niet voor het inzetten van technologie en connected cars. Momenteel wordt de Avis-app in Europese landen uitgerold, deze zomer ook in Nederland en België. Eerder waren de VS en Australië aan de beurt. Een app die autoverhuur 2.0 moet opleveren, benadrukt Sculier. De hele customer journey wordt met de app gedigitaliseerd. Alle klanten kunnen voortaan zelf hun boekingen beheren; van de reservering tot het terugbrengen van het voertuig of het reserveren van een skibox. Maar de echte meerwaarde is er voor de preferred klanten van Avis Budget. Die kan nu al in Nice rechtstreeks naar de auto lopen en ermee wegrijden. Een bezoek aan de balie hoeft niet meer. Sculier: “Er kan zelfs bij het voertuig nog worden gewisseld van auto, eventueel zelfs naar een andere categorie en dus ander prijskaartje. Je kan het allemaal managen in de app. Vooral voor onze zakelijke, b2b-klanten is dit een uitkomst. Dat blijkt ook uit de feedback die we momenteel binnenkrijgen”.
Waarbij auto’s bijvoorbeeld staan bij vliegvelden, treinstations of bij bedrijven zelf. Elektrisch waar nodig en wenselijk. Met de app en uiteindelijk ook face recognition kunnen ze worden ingezet.
Tegelijkertijd wordt er flink geïnvesteerd in connected voertuigen. Begin september sloot Avis Budget een overeenkomst met Ford om in Europa 14.000 auto’s van dat merk aan te sluiten op hun systeem. Met andere merken is eenzelfde overeenkomst gesloten. Waar dat niet mogelijk is, wordt gewerkt met ‘derde’ partijen. Dat gebeurt bijvoorbeeld met Continental in Zwitserland, het eerste land waar de volledige vloot van Avis Budget al connected is. Het levert de autoverhuurder real time waardevolle telemetriegegevens op, inclusief kilometerstand, brandstofniveau en voertuigconditie-updates. Dit zorgt voor een snellere doorlooptijd voor klanten, omdat wagenparkbeheerders van Avis Budget Group de informatie die ze nodig hebben, sneller kunnen verwerken. Voor het einde van 2020 moet de gehele vloot van Avis Budget in Europa connected zijn.
Game changer
Het opzetten van partnerships is tevens een belangrijke pijler onder de strategie van de autoverhuurder. Zo is er twee jaar gewerkt aan een samenwerking met de Franse spoorwegen. Sinds kort kunnen ov-reizigers in de app van de spoorwegen ook een auto huren (tegen korting) zonder dat er extra handelingen voor nodig zijn. De klant betaalt uiteindelijk één bedrag. Het geheel had, volgens Sculier, nogal wat, hoofdzakelijk technische voeten in de aarde. Maar het staat nu als een huis. Samenwerkingen met luchtvaartmaatschappijen moeten nu volgen. Ook hier speelt de connected auto een belangrijke rol. Sculier ziet die ontwikkeling toch vooral als dé gamechanger in autoverhuur. Het slecht in ieder geval de grens tussen een huur- en deelauto. Sculier: “Straks hebben we één vloot voor verhuur en autodelen. Waarbij auto’s bijvoorbeeld staan bij vliegvelden, treinstations of bij bedrijven zelf. Elektrisch waar nodig en wenselijk. Met de app en uiteindelijk ook face recognition kunnen ze worden ingezet. Vooral in steden zie je eigen autobezit al afnemen. Die trend zal zich doorzetten, waarbij steeds meer mensen in de stad gaan wonen. Een auto moet en wil je niet meer hebben, wel een smartphone met een app die de mobiliteit voor je regelt. De Avis Budget app dan bij voorkeur…”
Categorie: Huur & Deelauto's






