Nieuwe, elektrische MG wil sterk merk worden

dinsdag 22 oktober, 2019 Photo

Onder het motto ‘Recharge yourself’ organiseerde MG Motor Europe, onderdeel van de Chinese autogigant SAIC, in het Zollverein-complex in Essen een internationaal MG ZS EV Launch Event. Jan Rooderkerk van de EV Coöperatie was er mede namens TrendsinAutoleasing bij aanwezig.

Zollverein, een oude steenkolenmijn, is een UNESCO World Heritage site. De Chinees-Nederlandse firma houdt blijkbaar van dit soort industriële locaties, want de kleine persintroductie vond een paar weken eerder op een soortgelijke plek in België plaats. Om de MG heritage te onderstrepen waren er wat klassieke MG-modellen, vooral MG B’s uit de jaren zestig en zeventig, maar die werden wat weggemoffeld. SAIC wilde duidelijk dat alle onverdeelde aandacht naar de nieuwe MG’s uitging. Die, eerlijk is eerlijk, behalve hun naam en de redelijke financiële bereikbaarheid, weinig met hun illustere merkvoorgangers op hebben. Maar de merknaam klinkt beter dan menig andere.

Er kon met de MG ZS proefgereden (de ZS is overigens iets minder nieuw dan werd gesteld, want in o.a. de UK rijdt hij al enige tijd met benzinemotor rond) worden, zij het onder begeleiding en op een uitgezet traject op het Zollverein terrein. Dat gaf een zeker niet ongunstige eerste indruk van de auto, maar uiteraard geen compleet beeld.

Beperkte halfslachtigheid

Deze beperkte halfslachtigheid kenmerkte de gehele bijeenkomst. Hij was uitstekend verzorgd, het ontbrak de gasten aan niets en er aanwezig mogen zijn was een voorrecht, maar welbeschouwd werd er niet heel veel verteld. Host op de bijeenkomst was sportpresentator Toine van de Peterstraten die er vooral een vanaf de autocue voorgelezen Toine-show van maakte. En Frank Meijer, Director Sales & Marketing en Aiden He, President SAIC Motor Europa, gebruikten wel veel woorden maar gaven niet heel veel informatie weg. Wie opvallenderwijs ontbrak was de architect van de terugkeer van MG naar ons land, Pieter Gabriëls, managing director en vice president SAIC Motors Europe. Dat wekte verbazing maar ook daarover werden de aanwezigen niets wijzer.

SAIC Motor Europe, gevestigd in Amstelveen, heeft grootse plannen. En de Nederlandse distributeur Van Mossel moet daarbij gaan helpen. De eerste schepen met de scherp geprijsde MG’s ZS EV komen de komende weken aan in ons land. Wie dit jaar nog een ruime, betaalbare en goed uitgeruste elektrische 4% auto wil rijden, kan bij Van Mossel waarschijnlijk slagen terwijl veel anderen wachttijden tot in 2020 moeten verkopen. Slimme zet dus van de Tilburgse entrepreneur, die hopelijk voor klanten ook de after sales service goed zal weten op te bouwen. Maar hoeveel auto’s er naar ons land komen werd niet gezegd; in de wandelgangen hoorden we 1.500 tot 2.000.

De MG is absoluut een aantrekkelijk aanbod. Immers, de leaserijder die in de 30/40 K-categorie mag kiezen wil een SUV, wil veel uitrusting en wil zo weinig mogelijk betalen. Dat kan, want de gewone en de luxury uitvoering kosten resp. € 29.990,- en € 31.990,-. Maar let op, de consumenten-adviesprijs is zo’n 1.000 euro hoger. Ook dan echter is hij scherp en deze uiterlijke kruising van Kia en Mazda-modellen met het formaat van een Mazda 3, oogt OK en verwent je werkelijk. Dat de WLTP-actieradius ‘slechts’ 263 km bedraagt, is in ons land met de vele laadpalen en rappe opkomst van snelladers geen serieus probleem. En dat hij Made in China is, is een kwestie van wennen. Hij oogt onmiskenbaar Aziatisch maar zou ook zomaar qua kwaliteit en gevoel uit Korea of Japan kunnen komen.

Deelauto’s en connectivity

Topman Aiden He benadrukte dat MG gekomen is om te blijven en om te groeien. SAIC, een Chinees overheidsbedrijf, bouwt 7 miljoen auto’s per jaar en is niet van plan zich in ons land door andere Chinese aanbieders de kaas van het brood te laten eten, zo werd wel duidelijk. De aanwezigen kregen twee foto’s te zien van toekomstige modellen naast de ZS: een goed ogende, wat grotere C-categorie SUV en een sportieve coupé die niet voor de aantallen maar wel voor het imago belangrijk is. Er komt nog meer aan, in principe allemaal elektrisch. SAIC is ook actief bezig met zaken als deelauto’s en connectivity, zo werd onderstreept. Maar ook dat gebeurde op Chinees omfloerste manier.

De aanwezige inkopers van leasemaatschappijen, EV-experts, leasespecialisten en opiniemakers kregen in elk geval het gevoel dat MG op de juiste tijd met de juiste auto voor de juiste markt de EV-arena betreedt. Over de restwaarde en de kwaliteit werd positief gefilosofeerd en er moeten flink wat lease-rekenaars zijn die de komende weken zullen gaan proberen om van hun bestelde Kona electric, of iets anders, af te komen en nog snel zo’n MG te scoren. Welkome nieuwkomer!

Jan Rooderkerk / EV Coöperatie

Categorie: Elektrisch rijden
Labels: EV Coöperatie, Jan Rooderkerk, MG