ALD Automotive is een van de leasemaatschappijen die vooroploopt in het omarmen van Mobility as a Service (MaaS). Hoewel Lonneke van der Horst van ALD Automotive eigenlijk die term binnenshuis nooit gebruikt. Het draait bij ALD al jaren om het brengen van meer flexibele mobiliteit, een veel gehoorde wens van klanten. Ook wil de berijder meer ‘in control’ zijn. Daarop borduurt de leasemaatschappij voort en dan kom je uit bij MaaS-achtige oplossingen. “Maar bij ons draait het om het hier en nu!”
ALD Automotive liep voor de troepen vooruit door bijvoorbeeld producten als ALD choice, de gezamenlijke showroom van meerdere klanten met verschillende typen vervoersmiddel (nieuwe of gebruikte auto’s) en flexibiliteit in contractduur (vanaf 3 maanden). Nu is er ALD move, afgelopen september officieel geïntroduceerd nadat er anderhalf jaar aan gewerkt is. Ook hier weer is de klant nauw betrokken, heeft zelfs zeggenschap op hoe
de dienst er uiteindelijk uit zal zien. Volgens Van der Horst moeten we ALD move zien als een mobiliteitsassistent die dagelijks een persoonlijk reisadvies geeft aan de hand van de agenda van de gebruiker. Het advies is gebaseerd op realtime informatie en voorspellende analyses. Hierbij valt te denken aan file-informatie, het weer en iemands persoonlijke voorkeuren, maar ook wordt rekening gehouden met de doelen van het bedrijf zoals duurzaamheid. Ook is de app voorzien van een speciale chatbot die gebruikmaakt van machine learning, voor het oplossen van agendaproblemen zoals ontbrekende adressen of overlappende afspraken.
Gedragsverandering
Zo’n 100 gebruikers maken momenteel gebruik van ALD move. Volgend jaar moeten dat er 500 zijn. En het mooie is, benadrukt Van der Horst, dat mensen na een gewenningsperiode hun mobiliteitsgedrag erop aanpassen. Dat bewijst in ieder geval de data die deze app levert. Negeren gebruikers de eerste twee weken nogal eens het advies, na die tijd is er een duidelijke verandering zichtbaar. “Je bewerkstelligt dus echt een gedragsverandering die komt vanuit de gebruiker. Dat is anders dan het faciliteren van brede mobiliteit met bijvoorbeeld een mobiliteitskaart of e-bike, zaken die we al langer hebben. Hier krijg je echt het advies dat een bepaalde reis bijvoorbeeld 10 minuten korter duurt met het openbaar vervoer. En bij sommige werkgevers is er een incentiveprogramma aan gekoppeld. Medewerkers die slimme mobiliteitskeuzes maken, zoals het gebruik van een e-bike of elektrische auto, bouwen credits op. Bedrijven kunnen hun medewerkers zo nog beter stimuleren slimme en duurzame mobiliteitskeuzes te maken”, aldus Van der Horst.
Betaald naar gebruik
ALD move geeft door de koppeling met een mobiliteitskaart toegang tot aanvullende mobiliteitsoplossingen zoals het openbaar vervoer en autodeeldiensten. De hele ‘mobiliteitsgarage’ van ALD Automotive zal op den duur worden ingebracht. Waarbij op een gegeven moment er ook zal worden betaald naar gebruik. Nu is het feitelijk nog een abonnement die de werkgever afsluit, maar ‘betalen naar gebruik’ is een volgende stap. Die ontwikkeling is onderdeel van de (langere termijn) visie van de leasemaatschappij. Maar de producten en diensten van de leasemaatschappij moeten vooral draaien om ‘het hier en nu’, zoals Van der Horst het omschrijft. Waarbij het meenemen met de klant in alle ontwikkelingen heel belangrijk is. “Zonder feedback van de klant kan je niet inspelen op dergelijke grote veranderingen. Het is om die reden dat we hier op ons hoofdkantoor ons Mobility Experience Centre geopend hebben, waarbij we stakeholders binnen een bedrijf hier uitnodigen om de discussie aan te gaan over mobiliteit. Want zo’n brede discussie tussen alle stakeholders zie je binnen bedrijven zelf nog te weinig ontstaan. In dat ‘ontwerpen van mobiliteit’ zien we duidelijk een adviesrol voor ons weggelegd.”
Zonder feedback van de klant kan je niet inspelen op dergelijke grote veranderingen
Dagelijks relevant zijn voor werkgever én werknemer. Dat is feitelijk de onderliggende gedachte bij de nieuwe diensten en producten van ALD Automotive. Veel wordt er geschreven over de rol van leasemaatschappijen als mobiliteitsregisseur. Pakken ze die rol nu wel of niet overtuigend op? Is de focus niet te veel gericht op het (oude) verdienmodel rondom de leaseauto? Bij ALD wordt nadrukkelijk wel de rol van regisseur opgezocht. Waarbij de huidige technologie, die het mogelijk maakt om mobiliteit slimmer in te zetten, volop wordt omarmd. Van der Horst ziet elektrische mobiliteit ook als breekijzer in de discussie over bredere mobiliteit. “De ev is natuurlijk auto gerelateerd. Maar bij inzet loop je bijvoorbeeld tegen facilitaire zaken aan als laadinfrastructuur. Of voor wie nu wel of niet zo’n auto geschikt is? Zo’n discussie blijkt een accelerator te zijn om bredere mobiliteit op de kaart te zetten binnen een bedrijf. Doen we dat goed, dan wordt onze rol als leasemaatschappij uiteindelijk alleen maar belangrijker. Wij ondersteunen de mobiliteitstransitie bij onze klanten graag.”
Categorie: Mobility as a Service (MaaS)






