Factsheet Nederland Fietsland
woensdag 1 juli, 2015Ruim 23% van de Nederlanders fietst naar het werk. Maar het vaak wordt de fiets gebruikt voor een recreatief doel (40%). Jaarlijks leggen Nederlanders ruim 1 000 kilometer per fiets af.Lees verder
Ruim 23% van de Nederlanders fietst naar het werk. Maar het vaak wordt de fiets gebruikt voor een recreatief doel (40%). Jaarlijks leggen Nederlanders ruim 1 000 kilometer per fiets af.Lees verder
Het invoeren van brede mobiliteitsdiensten wordt door grote bedrijven voortvarend opgepakt, blijkt uit de CVO Fleet Barometer 2015. Wellicht ook omdat de groei van het wagenpark er niet in zit; vooral Nederlandse fleetmanagers zijn pessimistisch. Maar met het mobiliteitsbudget wil het maar niet lukken. Het meest populair onder fleetmanagers: de mobiele app.Lees verder
Het aantal leaseauto’s in Nederland is in 2014 met 0,4 procent toegenomen tot 720.000. De groei zit hem deels in de forse toename van privélease: +10.000. Het een en ander blijkt uit de nieuwste jaarcijfers van de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).Lees verder
Kerncijfers Auto en Mobiliteit bevat de belangrijkste statistieken van de verkoop van personenauto's en vrachtwagens in Nederland en de samenstelling van het rijdend wagenpark. Het is opgesteld door RAI Vereniging en BOVAG.Lees verder
Feiten over nieuwe personenauto’s in Nederland. Hoeveel weegt een nieuwe personenauto? Hoeveel kilometers rijden ze? En welk deel van de nieuwe auto’s wordt door een vrouw gekocht? Het CBS komt met onderstaande factsheet.Lees verder
Mobiliteitsapps slaan vooral aan als ze worden voorzien in gewin (het product heeft nut, de gebruiker heeft er iets aan), gemak (de applicatie is makkelijk te bedienen, het gebruik wijst zich vanzelf) en genot (een mooie vormgeving, mogelijkheden tot spel en plezier, enzovoort). Bovendien kan een app leiden tot veranderingen in het mobiliteitsgedrag.Lees verder
De Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft alle elektrisch vervoer highlights over het jaar 2014 in Nederland gebundeld in een rapport. Want Elektrisch rijden is een belangrijke innovatie die economische kansen biedt voor het Nederlandse bedrijfsleven.Lees verder
Veel leasemaatschappijen hebben zo hun eigen uitgaves over de fiscale ‘haken en ogen’ voor 2015 en 2016. Athlon Car Lease heeft een van de meer overzichtelijke werken: de Wet & Fiscus Wijzer 2015-2016.Lees verder
Ieder jaar past de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de zogenaamde Milieulijst aan. Zo ook voor 2015. Op de lijst staan alle milieu-investeringen die in aanmerking komen voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en/of de Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (Vamil).Lees verder
De ins & outs van het mobiliteitsbudget. Reisbalans, de mobiliteitsdochter van Achmea, schreef er een whitepaper over. Want er zijn veel misverstanden over dit budget. Sowieso zijn er enorm veel varianten – en een leaseauto kan er gewoon onderdeel van uitmaken, om maar meteen een ‘vooroordeel’ weg te nemen. Aldus de auteurs van deze whitepaper.Lees verder
Berijders zijn in het zogenaamde TOL rapport (Tevredenheid Over Leasemaatschappijen) gevraagd om hun eigen leasemaatschappij een cijfer te geven op een schaal van 0 tot 10. Het gemiddelde cijfer bedraagt een 8. Vorig jaar lag dit cijfer op een 7,8 en een jaar daarvoor op een 7,6.Lees verder
In oktober 2014 heeft ALD Automotive een onderzoek onder bijna 400 leaserijders gedaan. In dit document de belangrijkste conclusies en geeft deleasemaatschappij uit Hoofddorp zijn visie.Lees verder
Autodelen neemt momenteel een grote vlucht in Nederland. Tenminste, als je al het nieuws rondom dit nieuwe fenomeen mag geloven. Maar is het echt zo populair? Hoeveel mensen doen eigenlijk aan autodelen? Wat beweegt hen? TNS Nipo deed onderzoek. Hier de highlights.Lees verder
Mobiliteitskosten worden vaak over het hoofd gezien tijdens bezuinigingsrondes, stelt Achmea’s mobiliteitsdochter Workaway. Op zich niet vreemd: mobiliteit is geen eenduidige kostenpost. Het zijn meestal kosten die versnipperd door het hele bedrijf verwerkt en verrekend worden. Waar de HR-manager alle personeelskosten kent en de marketeer precies weet wat er wordt besteed aan marketing, weet zelden iemand exact hoe hoog de reiskosten zijn. Laat staan dat er een eenduidig beleid wordt gevoerd.Lees verder
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Er komen steeds meer modellen op de markt en met de toename in laadmogelijkheden is elektrisch rijden voor meer leaserijders een serieuze optie. Omdat er bij de inzet van elektrische auto’s meer komt kijken dan bij auto’s met een verbrandingsmotor, heeft ALD Automotive een stappenplan opgesteld voor het opnemen van elektrische mobiliteit in uw autoregeling en uw mobiliteitsbeleid.Lees verder
Jaarlijks komt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) met een overzicht van de stand van zaken van de mobiliteit in Nederland. Eind oktober is de 2014-versie uitgekomen. Daaruit blijkt onder andere dat het filedal bereikt lijkt te zijn.Lees verder
De ‘officiële’ Autobrief 2.0 komt naar verwachting in de zomer van 2015. Financiën heeft voor het tussenjaar 2016 een aparte set van regels voor de auto van de zaak in het Belasting 2015 opgenomen.Lees verder
Minder keuze uit diverse automerken, minder kilometers, lager brandstofgebruik en autoregelingen die stevig worden aangescherpt. Het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) 2014 lijkt ‘minder’ als hoofdthema te hebben.Lees verder
In dit document meerdere ‘best practices’ en concrete aanbevelingen voor het opzetten van leasebeleid dat goed gebruik van plug-in-voertuigen bevordert. Lees verder
Ondanks eerdere geruchten in de markt is de Autobrief 2 niet gepubliceerd op deze Prinsjesdag. Dus nog geen uitsluitsel over het fiscale beleid vanaf 2016. Toch heeft LeasePlan nog eens een overzicht gemaakt van de fiscale wijzigingen per 1 januari 2015 (Autobrief 1).Lees verder