EV-bestuurders vertrouwen op hun accubereik

woensdag 19 februari, 2020

Een derde van de bestuurders is van mening dat hun accu slechts voor 30 – 50 procent opgeladen hoeft te zijn wanneer ze hun werk verlaten. 21 procent zegt dat de accu 60 – 80 procent vol moet zijn en nog eens 21 procent wil dat de accu (bijna) vol is bij vertrek van het werk.

Volgens het onderzoek van NewMotion kan dit vertrouwen worden verklaard door het feit dat bij een gemiddelde dagelijkse rit van en naar het werk gemiddeld 20 procent van de acculading wordt verbruikt. Aangezien veel mensen laadpunten hebben op het werk en/of thuis, hoeven ze niet bang te zijn voor een beperkt accubereik.

Toch is de actieradius het op één na belangrijkste onderzoeksgebied vóór de aanschaf van een elektrische auto. Maar bestuurders die zijn overgestapt zijn het erover eens dat deze actieradius toereikend is voor dagelijks gebruik. Bijna driekwart (72 procent) zegt dat de actieradius van hun elektrische voertuig meer dan voldoende is, terwijl slechts 15 procent hierover twijfels heeft. De actieradius scoorde gemiddeld 4,49 op een schaal van 5 punten wat betreft toereikendheid. In België en Nederland is deze score iets lager dan in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Bovendien hebben EV-bestuurders het gevoel goed te weten hoe ze het accubereik kunnen optimaliseren. 86 procent van de EV-bestuurders weet hoe ze dit kunnen doen. Daarnaast zegt 80 procent veel te weten over de verschillende EV-modellen. Sytze Zuidema, CEO van NewMotion: “We zijn blij dat EV-bestuurders meer vertrouwen hebben in het accubereik, omdat we weten dat dit een van de belangrijkste factoren is bij hun aankoopbeslissing. Het is goed om te zien dat mensen goede ervaringen hebben met de actieradius van hun auto. Op basis van laadgegevens weten we dat tijdens de gemiddelde rit van een forens slechts zo’n 20 procent van de accucapaciteit wordt verbruikt. Daarom is opladen thuis en op het werk het handigst en goedkoopst.”

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: NewMotion

Gerelateerd achtergrond-artikel