Corona inspireert Europese landen tot EV-initiatieven

dinsdag 22 september, 2020

Als gevolg van de pandemie hebben verschillende Europese regeringen al een hele reeks nieuwe stimuleringsmaatregelen voor de adoptie van EV’s onthuld die bedoeld zijn om het ‘groene herstel’ te bevorderen. Zelfs autolanden Duitsland en Frankrijk zetten in op e-mobiliteit. Het onderzoek van NewMotion geeft een overzicht.

Uit het New Motion rapport ‘gebruikerservaring elektrisch rijden 2020

Nederland stelde recent een particuliere aankoopsubsidie in voor zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto’s. Op nieuwe elektrische auto’s met een adviesprijs van € 12.000 tot € 45.000 en een actieradius van minimaal 120 kilometer is er € 4.000 subsidie. Tweedehands EV’s komen in aanmerking voor een subsidie van € 2.000. Het liep storm, in een week tijd was de pot van 10 miljoen euro bedoeld voor de aanschaf van nieuwe EV’s voor dit jaar al leeg. Alleen voor occasions is er nog geld. Het toont volgens Keizer maar weer eens aan hoe aantrekkelijk een EV ook voor de particulier is. En dat het wel meevalt met die range anxiety…

Duitsland stemde onlangs in met een herstelpakket met de nadruk op e-mobiliteit. Het pakket bevat een aankoopsubsidie voor EV’s van € 6.000. Deze subsidie, die het dubbele is van het vorige bedrag, is een stimulans voor consumenten om over te stappen op schonere voertuigen. Plannen om ondersteuning voor aankopen van benzine- en dieselauto’s ook in het pakket op te nemen, werden niet uitgevoerd nadat er bezorgdheid over het milieu werd geuit. Daarnaast wordt nog eens 2,5 miljard euro besteed aan de productie van accucellen en de laadinfrastructuur. Het is veelzeggend dat benzinestations nu elektrische laadpunten moeten aanbieden, stelt het onderzoek van NewMotion. Dit zal helpen bij het wegnemen van zorgen over het tanken en zo de vraag van consumenten naar EV’s stimuleren als onderdeel van het economisch herstelplan van € 130 miljard.

Franse aankoopprikkel

Frankrijk plaatst EV’s in het centrum van de herstart van de auto-industrie. De particuliere aankoopsubsidies voor EV’s stijgen van € 6.000 tot € 7.000. De aankoopsubsidies voor elektrische bedrijfswagens stijgen van € 3.000 tot € 5.000. Ook komt ongeveer 75% van de Franse huishoudens nu in aanmerking voor een aankoopprikkel van € 5.000 om over te stappen op een EV. Dankzij extra investeringen in de laadinfrastructuur zullen in 2020 35.000 tot 40.000 laadpunten gerealiseerd worden, waarmee de doelstelling van 100.000 in 2021 (een jaar eerder dan oorspronkelijk gepland) bereikt wordt. Ten slotte heeft president Macron aangekondigd de productie van schone voertuigen in Frankrijk de komende vijf jaar te verhogen tot meer dan 1 miljoen per jaar.

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: NewMotion

Gerelateerd achtergrond-artikel