ACM: knelpunten in MaaS-markt nog aanwezig
woensdag 10 maart, 2021Uit een marktstudie van de ACM over de Mobility as a Service (MaaS) markt, blijkt dat de verschillende partijen in de markt de weg naar elkaar steeds beter weten te vinden. Maar vooral OV-bedrijven moeten nog stappen zetten.
Het is een langer gehoorde klacht in de markt voor (brede) mobiliteitsdiensten. Het openbaar vervoer is een onmisbare schakel in een MaaS-dienst maar OV-bedrijven stellen maar moeilijk hun platform en daarmee hun diensten open voor andere partijen. Volgens ACM bestuurslid Manon Leijten is toegang tot elkaars diensten in een online-platform één van de belangrijkste voorwaarden is voor het goed functioneren van de digitale economie. “Het is voor de ontwikkeling van de MaaS-markt belangrijk dat alle MaaS-aanbieders OV-diensten kunnen integreren in hun aanbod.”
In dat laatste ziet de ACM nog knelpunten. Zo is bijvoorbeeld bij een aantal OV-bedrijven het voor MaaS-aanbieders alleen mogelijk om uur- en dagkaarten in te kopen. De tarieven voor deze kaartjes liggen beduidend hoger dan de reguliere OV-chipkaarttarieven. Als het reizen met openbaar vervoer via MaaS duurder is dan met de OV-chipkaart, dan maakt dit MaaS-diensten veel minder aantrekkelijk voor reizigers. Ook is het voor MaaS-aanbieders onzeker of de huidige toegangsvoorwaarden in de toekomst zullen veranderen omdat veel OV-bedrijven de toegang bieden in het kader van een pilot.
Tegelijkertijd is er bij de ACM ook een bezorgdheid over een ongewenst ‘winner-takes-all’ scenario waarbij een dominant (tech-)bedrijf te veel macht naar zich toetrekt en daarmee andere partijen kan uitsluiten of uitbuiten. Dat kan dan vervolgens een rem op verdere innovatie zetten en/of leiden tot hogere prijzen.
Lees hier de hoofdbevindingen van de ACM-studie naar de MaaS-markt
Categorie: Geen categorie