Chiptekort manifesteert zich ook bij bestelwagens
donderdag 16 september, 2021Afgelopen juli en augustus daalden de bestelautoverkopen met respectievelijk 6 en 19 procent ten opzichte van dezelfde maanden een jaar eerder. Volgens de BOVAG manifesteert zich het chiptekort nu ook bij bestelwagens. De EV-besteller is aan een opmars bezig.
Tot en met augustus zijn er in Nederland weliswaar 18 procent meer nieuwe bestelwagens geregistreerd dan in de eerste 8 maanden van 2020, maar in de zomermaanden kwam daar een dip in. Vorig jaar manifesteerde de coronacrisis zich voornamelijk in de maanden april, mei en juni en het herstel was dit jaar in die maanden dan ook krachtig. Maar in juli werden er echter ruim 300 bestelauto’s minder afgeleverd dan de ruim 5.100 stuks in juli 2020 en in augustus daalde het aantal registraties tot 3.963, terwijl dat er een jaar geleden nog bijna 4.900 waren. In totaal zijn er dit jaar, tot en met augustus 48.119 nieuwe lichte bedrijfswagens geregistreerd, tegen 40.393 een jaar eerder.
Elektrisch plust, maar niet bij VW
Het aandeel elektrisch neemt dit jaar weer toe: bijna 3,5 procent van alle nieuwe bestellers was elektrisch aangedreven, tegen ruim 1,5 procent in de eerste 8 maanden van 2020. In absolute aantallen gaat het om 1.631 elektrische bestelwagens, tegen 632 stuks een jaar geleden.
De aandelen per merk liggen erg dicht bij elkaar in deze EV-markt, met 6 fabrikanten die elk meer dan 10 procent van de verkoopcijfers voor hun rekening nemen. De top-3 bestaat uit Toyota met 207 stuks en 12,7 procent marktaandeel, Mercedes-Benz (196 exemplaren en 12 procent) en Maxus (192 en 11,8 procent). Opvallend is dat Volkswagen met kop en schouders al jarenlang marktleider is in de verkoop van ‘gewone’ bestelwagens, maar dit jaar tot nu toe pas 11 elektrische exemplaren heeft geregistreerd.
Lezen waarom de autobranche zo lijdt onder het chiptekort? En wie de ‘schuldigen’ zijn? Klik hier voor een analyse van het Engelse Company Debt.
Categorie: Geen categorie




