Alle leaseauto’s per 2025 elektrisch?
donderdag 30 juni, 2022Plannen van het kabinet om per 2025 een nulemissie-vlootnormering voor de zakelijke markt in te voeren, waarbij dus alle nieuwe (lease)auto’s elektrisch zouden moeten zijn, stuit op kritiek vanuit de branche. De plannen zouden niet haalbaar en betaalbaar zijn.
Zowel VNA als RAI vereniging zien nogal wat beren op de weg als de EV-verplichting eerder wordt ingevoerd dan 2030. VNA wijst erop dat de plannen, gisteren ‘volgens Haagse bronnen’ uitgelekt in De Telegraaf, geen besluit zijn. Het ministerie laat in een reactie weten dat dit ‘een van de opties is die wordt bekeken’, aldus VNA die ook gesprekspartner is van het ministerie en geeft haar input waar nodig.
De plannen zijn een voortvloeisel van een motie door de Tweede Kamer begin deze maand. Daarin wordt de regering verzocht om een nulemissie-vlootnormering uit te werken die zich richt op werkgebonden personenmobiliteit. De staatssecretaris van IenW is hiermee aan de slag gegaan en heeft toegezegd hier in het voorjaar van 2023 op terug te komen. Deze vlootnormering is een onderdeel van een breder maatregelenpakket en met dat plan moeten de Klimaatdoelen op mobiliteit worden behaald.
Grondstof- en chiptekorten
Het belang van een eventuele EV-verplichting op de zakelijke markt is om de toestroom van EV’s op de tweedehandsmarkt voor particulieren veilig te stellen. Renate Hemerik, voorzitter VNA, wijst erop dat de leasebranche nu al een voortrekker is in de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. “Van alle in Nederland rijdende volledig batterij elektrische auto’s (BEV) is ruim de helft (54%) een leaseauto. 90% van de leaseauto’s met een stekker stroomt na het einde van de leaseperiode door naar de Nederlandse tweedehandsmarkt”, aldus Hemerik.
Maar haalbaar en betaalbaar zijn de plannen voor een versnelling naar elektrisch niet, stellen VNA en RAI. Allereerst is voldoende aanbod en productie van betaalbare elektrische auto’s randvoorwaarde nummer één, iets dat met de huidige grondstof- en chiptekorten en productieachterstanden de komende jaren ernstig onder druk staat. “Daarnaast is met de huidige belastingplannen volstrekt onvoldoende instrumentarium voorzien om de transitie te versnellen”, aldus Hemerik.
Huidige fiscale stimuleringsmaatregelen
De beschikbaarheid en capaciteit van de Nederlandse laadinfrastructuur is ook cruciaal om een versnelling te kunnen realiseren. Hemerik: “Los van de daadwerkelijke beschikbaarheid van voldoende betaalbare elektrische auto’s en uitdagingen ten aanzien van laadinfrastructuur en energievoorziening, moet bij een grotere groep werkgevers en werknemers ook de mogelijkheid zijn om de stap naar elektrisch te zetten’’.
Om de uitstoot van CO2 succesvol terug te dringen, pleit RAI Vereniging er daarom voor om naast continuering van de huidige fiscale stimuleringsmaatregelen voor zero emissievoertuigen (ook na 2025), vol in te zetten op verduurzaming van het wagenpark via andere schone zuinige technologieën, zoals waterstof en (plug-in) hybride technologie. Daarnaast moet er veel meer aandacht komen voor vergroening van het rijdende wagenpark van miljoenen voertuigen via stimulering van klimaat neutrale hernieuwbare of synthetische brandstoffen.
Categorie: Geen categorie