Hoge inflatie drukt groei van private lease en EV
woensdag 7 september, 2022In de eerste helft van 2022 groeide het Nederlandse autoleasepark met 24.500 voertuigen tot 1.229.800 voertuigen (bestelwagen & auto’s). Dat betekent een toename van 2% (tov eind 2021), meldt VNA. En, voor het eerste geteld, het gezamenlijke leasefietsenpark van de VNA leden telde aan het eind van de eerste helft van 2022 ruim 41.000 fietsen. Maar de hoge inflatie drukt de groei van private lease en zorgt voor stijgende prijzen van met name EV’s.
Het is de krapte op de arbeidsmarkt die de auto van de zaak nog populairder maakt, schrijft VNA. En leasemaatschappijen stellen alles in het werk om, ondanks tekorten aan nieuwe voertuigen, te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame (auto)mobiliteit. Het segment zakelijke lease personenauto’s zag de groei over heel 2021 al toenemen met 3,7%, in de eerste helft van 2022 is er een toename van 3%. Dat betekent een stijging van het park naar 774.300 auto’s (+22.600).
Het tekort aan voertuigen manifesteert zich ook sterk in de bestelwagenmarkt. Er worden dit jaar veel minder nieuwe bestelwagens uitgeleverd. Ondanks die toeleveringsproblemen groeide het leasepark bestelwagens in Nederland in de eerste helft van 2022 met 0,8% ten opzichte van eind 2021. Dat betekent een toename van 1.800 voertuigen tot 224.400. Ook hier moeten leasemaatschappijen alle zeilen bijzetten om aan de vraag te voldoen.
EV’s baren zorgen
Volgens Renate Hemerik, voorzitter VNA, wordt door de leasemaatschappijen veel gewerkt met verlengde contracten en occasionlease om de lange levertijden van nieuwe auto’s het hoofd te bieden. Het probleem zit hem vooral in elektrische auto’s. “De krapte in nieuwe en betaalbare elektrische voertuigen baart wel zorgen. Deze krapte, in combinatie met de hoge inflatie, zorgt voor stijgende prijzen van EV’s. Tegelijkertijd wordt de korting op de bijtelling voor zakelijke 0-emissie auto’s door de overheid teruggebracht. Dat kan verdere elektrificatie remmen”, aldus Hemerik
Daarbij is de groei van private lease tot stilstand gekomen, laten de VNA-cijfers zien. Ook hier is de boosdoener het beperkte aanbod in combinatie met de hoge inflatie. De koopkracht daalt dit jaar en ook het consumentenvertrouwen is zeer laag. Mede daarom bleef het park met 231.100 auto’s nagenoeg gelijk aan de eindstand van 2021. Binnen de vraag naar private lease is een duidelijke trend zichtbaar naar elektrische mobiliteit. Cijfers van RDC tonen aan de het marktaandeel van batterij elektrische auto’s (BEV’s) in nieuwe private leaseauto’s in de eerste helft van 2022 klom van 5,6% (jan-jun 2021) naar 23,7%.
En dan is er nog het ‘nieuwe goud’ binnen de lease: de fiets. Het gezamenlijke leasefietsenpark van de VNA leden telde aan het eind van de eerste helft van 2022 ruim 41.000 fietsen. Daarbij werden, naast e-bikes en speed-pedelecs, voor het eerst ook gewone fietsen meegeteld. Het gaat daarbij zowel om private lease als zakelijke lease.
Categorie: Geen categorie



