PBL: zonder auto is werk vaak lastig te bereiken
maandag 31 oktober, 2022De aanrijdtijd van voorzieningen en werk is met de auto veel korter dan voor andere vervoerswijzen, zelfs in de spits. Per fiets of openbaar vervoer is de bereikbaarheid buiten de stadskernen vaak beperkt. Dat concluderen onderzoekers van het PBL op basis van grondige bereikbaarheidsanalyses.
In de Randstad en steden is de bereikbaarheid het groots, dat moge niet verbazen. Maar net daarbuiten zijn vele groepen aangewezen op de auto. Zo’n 30% van de ouderen kan binnen een half uur geen enkel ziekenhuis of buitenpolikliniek bereiken als ze niet met een auto kunnen, en 12% zelfs niet binnen 45 minuten. Ook schoolgaande jongeren moeten lang fietsen; het openbaar vervoer biedt weinig soelaas. 17% van alle jongeren kan in het buitengebied geen enkele HAVO/VWO locatie binnen 30 minuten fietsend bereiken. Gebrekkige bereikbaarheid belemmert de schoolkeuze fors, melden de onderzoekers.
Volgens Jeroen Bastiaanssen, onderzoeker vervoersbeleid bij het PBL, is een van de belangrijkste doelstellingen van vervoersbeleid het faciliteren van de toegang van mensen tot banen, voorzieningen en sociale contacten. “In de praktijk is vervoersbeleid echter vaak beperkt tot het bestrijden van congestie en faciliteren van verkeersdoorstroming.”
Bereikbaarheid arbeidsplaatsen
Per auto is de bereikbaarheid van arbeidsplaatsen veruit het hoogst: binnen 30 minuten reistijd is de autobereikbaarheid gemiddeld bijna 7 keer hoger dan per openbaar vervoer. Het komt onder andere ook omdat maar 37% van de arbeidsplaatsen zich nabij een OV-halte bevinden.
Opvallend is de relatief hoge fietsbereikbaarheid van arbeidsplaatsen tot 30 minuten reistijd, hoe[1]wel de auto nog altijd toegang biedt tot ruim vijf keer zoveel banen dan de fiets voor deze reistijd[1]grens. Op de kortere afstanden is de fiets duidelijk sneller dan het openbaar vervoer, terwijl op langere afstanden het openbaar vervoer een hogere bereikbaarheid biedt. Mensen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer of fiets hebben desondanks een aanzienlijk lagere bereikbaarheid dan automobilisten, dat hun baankansen kan beperken.
Klik hier om het onderzoek te downloaden
Categorie: Geen categorie



