Einde van een elektrische pionier: BMW i3

maandag 11 juli, 2022

Het was al eerder aangekondigd maar nu valt definitief het doek voor de BMW i3. De eigenzinnige elektrische auto kwam in 2013 op de markt, vóór de elektrische troepen vooruit. De productie bleef steken op 250.000 exemplaren, toch mag deze bijzondere BMW – met haar holistische visie op duurzaamheid – als pionier worden beschouwd.

Het leverde BMW in ieder geval veel nieuwe klanten op: ruim 80 procent van de kopers was nieuw voor het merk. En het bleek een tijdloos model: de verkopen bleven al die 8,5 jaar redelijk op peil. De laatste versies die nu van de band rollen zijn de speciale HomeRun Editions. Heel exclusief want er worden er maar tien van gebouwd.

In de fabriek in Leipzig waar de i3 werd gebouwd worden nu diverse e-drive componenten gebouwd. De locatie is uitverkozen omdat er veel ‘e-kennis’ is opgedaan tijdens de productie van de i3. En dan hebben we het ook over de holistische duurzame concept van de i3. De auto bestaat voor zo’n 25 procent uit gerecycled materiaal, voor het textiel wordt geen koe geslachtofferd en het instrumentenpaneel bestaat uit eucalyptushout van gecertificeerde teelt in Europa. Het holistische concept omvat ook het uitgebreide gebruik van hernieuwbare energie bij de productie van de BMW i3. Vier windturbines op het terrein van de BMW Group-fabriek in Leipzig leveren de elektriciteit die nodig is voor de productie ervan. Ze maakten van de Saksische vestiging in een vroeg stadium een ​​pionier voor de CO2-neutrale voertuigproductie, die sinds vorig jaar standaard is in alle BMW Group-fabrieken over de hele wereld.

 

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel