Aandeel nieuwe mobiliteitsconcepten klein maar groeiend
woensdag 15 april, 2015Het aandeel Nederlanders dat gebruik maakt van nieuwe vormen van automobiliteit, zoals autodelen, autoreisdelen, zakelijke deelauto’s, private leasing of een mobiliteitsbudget via de werkgevers mag dan nog klein zijn, de komende jaren zal het flink terrein winnen. Nieuwe toetreders zullen een belangrijk deel van de markt opeisen, mits ze het goed aanpakken.
Het een en ander staat in het gisteren gepubliceerde grootschalige onderzoek van GfK over (Auto)Mobiliteits-concepten onder ruim 55.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In het onderzoek is er zowel aandacht voor de particuliere als zakelijke automobilist.
De gebruikerspercentages van deze nieuwe vormen van automobiliteit variëren van 0,5% voor het autoreisdelen tot 1,2% van de werknemers die gebruik maakt van een mobiliteitsbudget via de werkgever. De onbekendheid met de nieuwe vormen van automobiliteit is een belangrijke oorzaak voor het beperkte gebruik en de nog lage instapbereidheid. Ruim 60% heeft niet eerder gehoord van het fenomeen autoreisdelen of zakelijke deelauto.
Private lease
Private lease daarentegen is al redelijk bekend; 74% heeft er tenminste van gehoord en 48% weet globaal wat het inhoudt. Ook autodelen of car sharing is al redelijk ingeburgerd; (bijna 60% van gehoord en 35% is globaal bekend met de spelregels. Dit blijkt uit een grootschalig uitgevoerd onderzoek van GfK over (Auto)Mobiliteits-concepten onder ruim 55.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
De intentie om de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik te gaan maken van nieuwe mobiliteitsconcepten is nog gering. De gebruiksintentie varieert van circa 1,5% van ‘deelconcepten’ zoals autodelen, autoreisdelen of de zakelijke deelauto tot 2,4% gebruiksintentie voor private lease, circa 3,5% voor het bestellen van taxi’s via een app en 4,6% die de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik denkt te gaan maken van een zakelijk mobiliteitsbudget via de werkgever.
Taxidienst via een app
Relatief veel Nederlanders zeggen de komende jaren misschien gebruik te gaan maken van de genoemde vormen van nieuwe automobiliteit. 13% denkt de komende jaren misschien wel een nieuwe taxidienst via een app op te roepen, 11% denkt misschien de volgende auto via een private leaseconstructie te rijden en zo’n 7% zou de komende jaren misschien wel gebruik gaan maken van een deelauto of het delen van autoritten.
Ondanks de geringe aantallen gebruikers van alternatieve mobiliteit, stellen de onderzoekers dat de ontwikkeling ten koste zal gaan van het aandeel privéauto’s en het leasepark dat we nu kennen. “Nieuwe toetreders zullen een belangrijk deel opeisen van deze markten, maar ook gevestigde partijen kunnen daarin groeien, afhankelijk van investeringsbereidheid, de juiste proposities en het goed vermarkten hiervan. Voor de ontwikkeling van de juiste proposities met winnende specs en het goed vermarkten naar de juiste doelgroepen is een gedegen klantkennis nodig”, aldus de onderzoekers.
Klik hier om het onderzoek te downloaden
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility



