KwikFit Bandenmonitor: historisch laag aandeel zomerbanden

dinsdag 24 oktober, 2023

Tijdens het afgelopen zomerseizoen was het aantal autorijders dat met zomerbanden reed historisch laag, blijkt uit de 12e editie van de KwikFit Bandenmonitor. Het aandeel zomerbanden is in vijf jaar tijd flink gedaald, van 87,5 procent in 2018 naar 69,8 procent in het afgelopen jaar.

Wat hierbij opvalt, is dat zomerbanden vooral plaats maken voor all season-banden, die nu goed zijn voor 25,5 procent van het totaal aantal gemonteerde personenautobanden in Nederland. Een stijging van 2,3 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal mensen dat zomers doorrijdt op winterbanden daalde daarentegen naar 4,7 procent. Deze bevindingen weerspiegelen een gestage verschuiving op het gebied van wegdekaandelen, waarbij all season-banden terrein winnen ten koste van zomer- en winterbanden.

Vooral de particuliere rijder lijkt bereid om voor all season-banden te kiezen, waarschijnlijk weegt het gemak hier zwaarder dan optimale rijprestaties. Autobedrijven adviseren dit bandentype steeds vaker, en de verwachting is dat het aandeel all season-banden de komende tijd nog zal toenemen. Voor de zakelijke markt blijven de voordelen van het gebruik van zowel zomer- als winterbanden belangrijk, zoals bijvoorbeeld de langere levensduur van de banden.

“Boeiende dynamiek”

De KwikFit Bandenmonitor identificeerde 89 verschillende bandenmerken, waarvan 53 merken all season-banden aanbieden. Vredestein is de koploper met een wegdekaandeel van 29,5 procent binnen het all season-segment. De top 5, die bijna 60 procent van het totaal aantal gemonteerde banden vertegenwoordigt, toont de dominantie van A-merken, met merken als Michelin en Continental die van plaats wisselden. Ook ‘kleinere’ merken als Viking, Tyfoon, en Landsail veroverden een plaats in de ranking.

“De Bandenmonitor laat een boeiende dynamiek zien in de bandenmarkt,” aldus Arjan van der Meer, marketing directeur bij KwikFit. “All season-banden lijken een steeds prominentere rol te spelen, mogelijk aangedreven door de groeiende vraag van consumenten naar gemak en gemoedsrust tijdens het rijden, ongeacht de seizoenswisselingen. Tegelijkertijd zien we dat de zakelijke markt blijft geloven in de combinatie van zomer- en winterbanden. Voor deze partijen blijven de voordelen van deze dubbele strategie van essentieel belang, zoals de lagere levensduur van de banden. Wat de consument betreft, kan een strenge winter het beeld zomaar weer veranderen, en dat is een dynamiek die we nauwlettend volgen.”

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel