Belgische werkgevers geven minder snel een (lease)auto

vrijdag 19 januari, 2024

Voor het eerst in jaren daalt in België het aandeel van de auto van de zaak, blijkt uit analyse van HR- en salarisadministratiebedrijf SD Worx. Vooral aan jongeren (-25 en -30 jarigen) geven werkgevers minder snel een auto van de zaak.

Tegelijkertijd geven werkgevers wel meer uit voor het zakelijke wagenpark: in vergelijking met vijf jaar geleden bijna een kwart meer. De gemiddelde cataloguswaarde voor een nieuwe auto steeg het laatste jaar alleen al met 10%.

De daling in aantallen  auto van de zaak is wel licht: van 14,8% naar 14,6% in 2023. De grootste terugval is bij de -25 jarigen (van 3,3% naar 2,0%) en beperkt ook bij de 25-35 jarigen. Volgens Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx, geven werkgevers het voordeel in veel gevallen pas na 1 jaar in dienst te zijn. “Het percentage werknemers met een bedrijfswagen en minder dan 1 jaar anciënniteit daalt gevoelig tot minder dan 2%, namelijk van 7,3% in 2022 naar 1,8% in 2023.”

Happy Few

De daling van het aantal auto’s van de zaak gaat zowel over functionele als arbeidsvoorwaardelijke auto’s, de verdeling is ongeveer 50/50. Zakelijke auto’s worden vooral ingezet bij werknemers met kinderen en bij een fulltime aanstelling. “Het is geen voorrecht van een paar ‘happy few’”, benadrukt Michiels. De arbeidsvoorwaardelijke auto’s worden vooral ingezet in commerciële en technische jobs, in de bouw, maar ook in de thuisverpleging. “Deze werknemers kunnen ook niet zomaar afstand doen van hun wagen en overstappen naar een alternatief.”

Toch blijven mobiliteitsvoordelen, zoals een auto of fiets(vergoeding), zeer populair bij Belgische werknemers. Het wordt ook vaak ingezet in de ‘war for talent’. Bij de -25 jarigen gaat het bijvoorbeeld relatief gezien iets meer (66%) om een arbeidsvoorwaardelijke auto, als instrument om jongeren met specifieke talenten aan te trekken.

37,2% van de Nederlanders

Belgen zijn overigens de enigen waar meer dan de helft (57,3%) van de werknemers zeggen over een mobiliteitsvoordeel te beschikken. Gemiddeld gaat het om 29%van de Europese werknemers. In Nederland krijgt 37,2% op de een of andere manier mobiliteit aangeboden – dat gaat van een fiets(vergoeding), een OV-abonnement tot een auto van de zaak. Ook wíllen de Belgen graag: maar liefst 83% van de ondervraagde Belgische werknemers wenst mobiliteitsvoordelen of -vergoedingen. Ook dat is het hoogste percentage in Europa. Nederlandse werknemers willen ‘slechts’ in 65% van de gevallen een auto van zaak., een van de laagste percentages in Europa. Alleen de Noren en Denen scoren lager.

De analyse van SD Worx is gebaseerd op basis van gegevens van 1,2 miljoen werknemers in de privésector met meer dan 175.000 bedrijfswagens.

Sinds 2021 hebben in België de (hybride) benzines de (hybride) diesels ingehaald en zijn de elektrische voertuigen aan een snelle opmars bezig

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel