“Wagenparkbeheersystemen onmisbaar door zero-emissiezones”

dinsdag 7 mei, 2024

Volgens telematicaleverancier Webfleet wordt het straks voor fleetmanagers ondoenlijk om straks nog zonder ‘live’ wagenparkbeheersystemen in Europa te werken door de komst van honderden zero-emissiezones volgend jaar.

Volgens Transport & Environment is het aantal zero-emissiezones (ZEZ) in Europa al gestegen van drie in 1996 naar 320 in 2022. Naar schatting zouden er tegen 2025 meer dan 500 van dergelijke zones in Europa kunnen zijn, waarbij bovendien veel steden overwegen om zero-emissiezones in te voeren, waar alleen niet-uitstotende voertuigen welkom zijn. Zo heeft Stockholm bijvoorbeeld plannen om eind dit jaar de toegang tot het stadscentrum voor benzine- en dieselauto’s te verbieden. Amsterdam volgt een vergelijkbaar pad, met als doel om tegen 2025 emissievrije zones te creëren.

Een ZEZ wordt gecontroleerd met behulp van ANPR-camera’s aan de invalswegen. “Het is dan ook van cruciaal belang voor wagenparkbeheerders om op de hoogte te blijven van de handhavingsmechanismen om overtredingen te voorkomen”, stelt Taco Olthoff, EV Program Director van Bridgestone Mobility Solutions. “In veel zero-emissiezones kunnen voertuigen die niet aan de emissienormen voldoen, worden beboet voor het betreden van de beperkte gebieden. De standaard toegangsprijzen kunnen variëren op basis van factoren zoals het type voertuig, het emissieniveau en de verblijfsduur. Sommige steden bieden vrijstellingen of kortingen voor elektrische voertuigen, hybrides of voertuigen die aan specifieke emissiecriteria voldoen.”

29 gemeenten

Voor wagenparkbeheerders wordt het daarom belangrijker dan ooit om op de hoogte te blijven van de handhavingsmechanismen in deze zones om overtredingen te voorkomen, stelt Webfleet.

In Nederlands hebben 29 gemeenten een besluit tot invoering van een zero-emissiezone genomen vanaf 2025. De ingangsdatum van de zero-emissiezones kan echter per gemeente verschillen. Twintig gemeenten gaan hiermee van start in 2025, zes in 2026, twee in 2027 en één in 2028. Daarnaast onderzoeken vier gemeenten momenteel of en wanneer zij het initiatief omarmen.

Door voertuigen te koppelen aan een wagenparkbeheersysteem, kan men realtime updates ontvangen die helpen bij het nemen van snelle beslissingen. Olthoff: “Voertuigvolgsystemen, in combinatie met professionele navigatie, houden fleetmanagers op de hoogte wanneer hun chauffeurs mogelijk verboden zones binnenrijden. Daarnaast kunnen routeplanningstools helpen om reizen te optimaliseren en bepaalde gebieden te vermijden. Een oplossing voor wagenparkbeheer zoals Webfleet biedt realtime en historische gegevens over het wagenpark, zodat men kan analyseren hoe brandstof te besparen en de uitstoot te verminderen.”

Categorie: Niet gecategoriseerd

Gerelateerd achtergrond-artikel