Autotelex: er zit nog rek in de EV-nieuwprijzen

woensdag 15 januari, 2025

De prijzen van elektrische auto’s zijn vorig jaar gedaald en volgens analyse van restwaardespecialist Autotelex zit er ook dit jaar nog rek in de prijzen. Vooral de Europese merken blijven concurrerend door prijsverlagingen.

Met plug-in hybrides kunnen Chinese fabrikanten de importheffing omzeilen. Wordt het een trend?

Een korte samenvatting van het tumultueuze jaar 2024 is volgens Autotelex nauwelijks te geven. Er waren teveel factoren van invloed. Maar per saldo zijn de prijzen van elektrische auto’s gedaald en verwacht Autotelex dat er in 2025 ook nog wel rek is. Prijsverhogingen omwille van de (sterk) verhoogde importheffing op Chinese elektrische auto’s zijn uitgebleven. Een nieuwe trend is dat sommige Chinese merken ook PHEV’s gaan leveren (bv Leapmotor C10, BYD SEAL U en de recent gefacelifte Lynk & Co 01). Met plug-in hybrides kunnen Chinese fabrikanten de importheffing omzeilen.

Autotelex heeft bij de Chinese merken sowieso minder bewegingen gezien op prijsniveau dan bij de Europese merken. Die laatsten blijven concurrerend door de prijsverlagingen in combinatie met hun reputatie/betrouwbaarheid.

Prijsinstrument

Qua restwaarden blijft de EV ook stabiel. Zelfs voor de 30.000 in 2019 verkochte Tesla’s Model 3 is de restwaardedaling enorm meegevallen. “Deze auto heeft in de laatste maanden van 2024 en een halve eerste maand van 2025 een normaal afschrijvingsverloop laten zien, vergelijkbaar met andere elektrische personenauto’s”, aldus Joost Klaren van Autotelex. Al merkt hij wel op dat prijsverlagingen uiteraard invloed hebben op de restwaarden.

Wat 2025 brengt voor de EV? Het marktaandeel zal verder stijgen, denkt Autotelex. Ondanks de afschaffing van alle subsidies en de invoering van BPM en MRB. De TCO van een EV is in veel gevallen al lager dan een brandstofvariant. En werkgevers zullen blijven sturen op de aanschaf of lease van vol-elektrisch – zij zijn verantwoordelijk voor ca 75% van de nieuwverkopen. “Daarbij moeten fabrikanten CO2-doelstellingen halen en zullen het prijsinstrument gebruiken om de nodige aantallen te halen”, denkt Klaren.

Categorie: Niet gecategoriseerd

Gerelateerde achtergrond-artikelen