EV-restwaarden blijven zakken
woensdag 5 februari, 2025Restwaardespecialist Autotelex ziet de restwaarden van elektrische personenauto’s in januari 2025 harder zakken dan die van ICE auto’s. De Tesla Model 3 is hier vreemd genoeg een uitzondering op.
Volgens Autotelex zijn van de 30.000 Model 3 verkocht in 2019 er inmiddels 25.000 verhandeld, waarvan ruim 8.000 geëxporteerd. Alleen al afgelopen maand werden er 1.524 Model 3 geëxporteerd, een record in de exportstatistieken van Autotelex.
De Model 3 blijft dus redelijk staan qua restwaarde. Het algemeen lagere tweedehands prijsniveau voor elektrische auto’s heeft deels te maken met het einde van de SEPP-subsidie op tweedehands EV’s. Maar de SEPP was vanwege de 45.000 euro grens niet van toepassing op de Model 3, waardoor dit model er minder last van heeft.
Ander nieuw record
Verder zijn er qua restwaarden weinig veranderingen. Wat bedrijfswagens betreft: de (hele) jonge bouwjaren zijn het meest stabiel. Zodra het einde in zicht is van de 2024 voorraadverkopen kan dit uitsluitend als positief worden uitgelegd voor de restwaarden, maar de hoogte van de impact laat zich nog lastig inschatten, aldus Autotelex.
Wel meldt het bedrijf een ander nieuw nieuw record: nog nooit werden in een maand tijd zoveel auto’s geïmporteerd. 24.619 stuks maar liefst, vooral van jonge bouwjaren en ‘opvallend’ veel plug-in hybrides.
Ook bijzonder: de bestelwagenverkoop is weliswaar afgelopen januari (zoals verwacht) in elkaar gestort – een min van 85 procent ten opzichte van januari 2024 – het aandeel elektrisch van de bestellers die wel werden verkocht was maar liefst 91 procent.

Uit de importstatistieken van Autotelex: vorige maand werden er 956 elektrische auto’s geïmporteerd en 3.483 geëxporteerd. Er gingen dus ruim 2.500 meer EV’s het land uit dan erin.