Estafette, Goelette en Trafic: Renaults nieuwe generaties e-LCV’s
donderdag 13 februari, 2025Estafette, Goelette en Trafic. Dit wordt Renaults antwoord op de groeiende vraag naar elektrische bestelauto’s. Ze zijn het resultaat van een samenwerking met Flexis: het onafhankelijke bedrijf dat is opgericht door Renault Group, Volvo Group en CMA CGM Group. Deze nieuwe reeks volledig elektrische LCV’s is ontwikkeld om te voldoen aan uiteenlopende behoeften van professionals. Ze moeten in 2026 op de markt komen.
Alle drie zijn ze gebaseerd op het nieuwe, zogenaamde ‘skateboard’-platform. Het moet optimale flexibiliteit, ergonomie en connectiviteit bieden, met vrijwel eindeloze mogelijkheden voor maatwerk en lagere operationele kosten, aldus Renault.
De naam Trafic kennen we natuurlijk al. Sinds de introductie in 1980 van de eerste generatie zijn er al meer dan 2,5 miljoen exemplaren geproduceerd en de populariteit van het model blijft onverminderd groot. De nieuwe, volledig elektrische Trafic E-Tech electric krijgt eigentijdse proporties mee en een ‘one-box design’ voor een strakke en dynamische uitstraling. De korte overhang aan de voorzijde en de verlengde wielbasis – met de wielen op de uiterste hoeken – maximaliseren de binnenruimte. Tegelijkertijd is zijn draaicirkel vergelijkbaar met die van een Renault Clio. Tevens heeft deze LCV met zijn hoogte van minder dan 1,90 meter eenvoudig toegang tot ondergrondse parkeergarages.
Ook de Goelette kennen we, althans de ouder generatie. Het was ooit een iconische bedrijfswagen van Renault die vanaf 1956 voor een periode van tien jaar op de weg te zien was. De nieuwe Goelette E-Tech electric is ontworpen om te voldoen aan sterk uiteenlopende behoeften en wordt leverbaar in drie uitvoeringen: als chassis-cabine, met een gesloten laadbox en als kipper. Dit aanbod biedt tal van mogelijkheden voor verschillende conversies.
De nieuwe Estafette E-Tech electric tenslotte is eveneens een moderne interpretatie van een bestelwagen van Renault uit de jaren zestig. Meer dan een half miljoen voertuigen droegen de naam Estafette tussen 1959 en 1980. Deze huidige LCV is volledig afgestemd op de eisen van hedendaagse stedelijke logistiek, belooft Renault. Met zijn hoogte van 2,60 meter biedt de nieuwe Estafette E-Tech electric veel binnenruimte, waarin zelfs personen tot 1,90 meter lang zich vrij kunnen bewegen tussen de cabine en laadruimte.
Bekijk hier ons eerdere bericht over de Flexis-startup op onze titel DuurzameMobiliteit.nu
Categorie: Bestelauto's / Logistiek






