Meeste autogebreken in Noord-Holland
dinsdag 8 april, 2025De zoute zeelucht in de kustprovincies zoals Noord-Holland en Zuid-Holland speelt een grote rol in de gebreken van auto’s. In grootstedelijke gebieden leidt druk verkeer tot snellere slijtage van vele mechanische onderdelen. Autodiagnosebedrijf Carly neemt in een rapport de staat van het Nederlandse wagenpark onder de loep.

Percentage voertuigen met minstens één ernstig defect:
Noord-Holland – 72%
Zuid-Holland – 71%
Utrecht – 70%
Gelderland – 69%
Friesland – 68%
Groningen – 68%
Noord-Brabant – 67%
Overijssel – 67%
Drenthe – 66%
Flevoland – 64%
Limburg – 64%
Zeeland – 61%
Het onderzoek analyseert bijvoorbeeld de ernstige gebreken per Nederlandse provincie op basis van diagnosegegevens van 140.000 actieve Carly-gebruikers in Nederland. Carly is naar eigen zeggen expert in geconnecteerde autodiagnose. Daarbij zijn niet alleen oudere auto’s onder de loep gehouden, ook nieuwere vanaf bouwjaar 2020. Want ook die groep telt in meer dan 50% van de gevallen ten minste één ernstig defect.
Boosdoeners van vele defecten is het Nederlandse klimaat, met veel regen, aanhoudende vochtigheid, zeewind en winterse vorst. Het versnelt de slijtage van auto’s door corrosie, slijtage van de remmen en elektrische storingen. Aan de kust, waar meer dan 70% van de voertuigen minstens één ernstig defect heeft, speelt de zoute zeelucht een grote rol. In combinatie met sterke wind en vochtigheid zorgt dit voor versnelde corrosie van onderdelen, vooral bij auto’s die buiten geparkeerd staan.
Motormanagementsystemen
En hoewel de winters in Nederland relatief mild zijn qua vorst, vormt vochtigheid een extra belasting voor accu’s, elektronische systemen en kwetsbare onderdelen zoals remmen of motormanagementsystemen. Tot slot versterken wisselende vorst- en dooicycli, samen met strooizout, de corrosie en kunnen ze schade toebrengen aan remsystemen en het chassis.
In grootstedelijke gebieden leidt druk verkeer tot snellere slijtage van vele mechanische onderdelen. In Amsterdam, Utrecht en Rotterdam, waar respectievelijk 72%, 70% en 71% van de voertuigen minstens één kritiek defect vertoonde, zorgt het drukke verkeer voor een schokkerige rijstijl met veel remmen, stoppen en opnieuw optrekken. Vooral in 30 km/u-zones die steeds meer de norm worden (80% van de straten in Amsterdam sinds 2023). Remmen, koppeling, versnellingsbak en motor worden hierdoor zwaar belast.
Stabiel toerental
Vooral dieselmotoren, die bij lage snelheid moeilijk op temperatuur komen, raken sneller vervuild (met name EGR-kleppen en roetfilters). Een lage maar onregelmatige snelheid kan langdurig stationair draaien veroorzaken, wat leidt tot vervuiling bij moderne motoren die geoptimaliseerd zijn voor een stabiel toerental.
In landelijke provincies zoals Friesland of Zeeland zijn de ritten vaak langer en regelmatiger, maar deze worden vaak gemaakt met oudere of bedrijfsvoertuigen, die ook onder zwaardere omstandigheden rijden.
Ernstige defecten
Hoewel het adagium ‘hoe ouder de auto, hoe meer gebreken’ wel degelijk opgaat, blijkt uit de onderzoeksresultaten dat ook voertuigen van ná 2020 nog in meer dan 50% van de gevallen minstens één ernstig defect vertonen. Carly wijt dit aan slecht onderhoud.
Marc Eckerlen, Benelux-vertegenwoordiger van Carly: “Ook al zijn moderne voertuigen dankzij technologische vooruitgang en strengere veiligheidsnormen betrouwbaarder en minder gevoelig voor defecten. Zonder regelmatig onderhoud blijven ernstige defecten een reëel risico.”
Categorie: Niet gecategoriseerd