“Minder EV’s belemmeren het oplossen van netcongestie”

dinsdag 25 maart, 2025

We Drive Solar zet volop in om autobatterijen in te zetten als middel tegen netcongestie. Zij waarschuwen het kabinet nu ook om de fiscale voordelen op EV’s niet te snel af te bouwen. Anders belemmert dit de oplossing voor netcongestie.

Robin Berg

We Drive Solar biedt als eerste in de markt een oplossing voor een lokaal duurzaam energiesysteem door de autobatterij in te zetten voor opslag en flexibel gebruik van duurzame energie. Via de speciaal ontwikkelde Solar City laadpaal kan de opgeslagen energie nu ook worden óntladen naar de woningen en het stroomnet. Ofwel: bidirectioneel laden.

Gisteren bleek uit het nieuwste Nationaal EV- en Berijdersonderzoek dat maar liefst een derde van de elektrische rijders overweegt dit jaar nog over te stappen naar een auto op fossiele brandstof. In 2030, wanneer alle fiscale EV-voordelen zijn verdwenen, geeft zelfs bijna 60% van de particuliere EV-rijders aan niet langer elektrisch te willen rijden.

Auto’s met zonnepanelen

Volgens We Drive Solar moet het kabinet slim omgaan met fiscale stimulering. “Er zijn bijvoorbeeld al aparte regels voor auto’s met zonnepanelen. Datzelfde kan gaan gelden voor auto’s die bidirectioneel kunnen laden. Dat houdt in dat de accu van een elektrische auto gebruikt kan worden als opslag voor energie. Zo kan bijvoorbeeld zonne-energie ook nog gebruikt worden als de zon níet schijnt”, aldus Robin Berg, directeur van We Drive Solar.

Bovendien is bidirectioneel laden een betaalbare oplossing voor het overvolle stroomnet, benadrukt Berg. “Met een verzwaring van het stroomnet zijn honderden miljarden gemoeid. Het afschaffen van de wegenbelasting voor elektrische auto’s die kunnen laden én ontladen, is daarbij een schijntje.”

Politieke waan van de dag

Overigens waarschuwt We Drive Solar ook voor de gevolgen voor de auto-industrie. Die heeft de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in de productie van elektrische auto’s. Berg: “Als consumenten dan plots afhaken, stort de hele industrie in.”

Daarbij komen ook nog eens de doelen voor de luchtkwaliteit in gevaar, benadrukt Berg. Net als het doel om vanaf 2035 de verkoop van nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen te verbieden in de EU. “Het behalen van zulke doelen moet niet afhankelijk zijn van de politieke waan van de dag.”

Categorie: Niet gecategoriseerd

Gerelateerd achtergrond-artikel