Flexibel mobiliteitsbeleid wint terrein, laadinfra blijft een knelpunt
woensdag 9 april, 2025Nederlandse bedrijven lopen voorop in de transitie naar duurzamere mobiliteit. Driekwart (78%) van de bedrijven heeft in 2025 minstens één vorm van elektrische of hybride technologie (HEV, PHEV of BEV) opgenomen in de personenauto’s van hun wagenpark. Dit is hoger dan het Europees gemiddelde (56%).
Wanneer wordt gekeken naar de plannen voor invoering, stijgt dit cijfer in Nederland naar 87%, tegenover 75% voor het Europese gemiddelde.
Het een en ander blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2025, uitgevoerd onder 8061 bedrijven wereldwijd, waaronder 300 in Nederland.
De belangrijkste redenen voor het invoeren van alternatieve energietechnologieën in wagenparken van personenauto’s zijn het verlagen van de brandstofkosten (41%) en het verminderen van de milieu-impact (38%). Ook het verbeteren van het bedrijfsimago (28%) en het aanpakken van de Total Cost of Ownership (TCO)(26%) worden aangedragen als redenen.
De belangrijkste belemmering voor bedrijven in Nederland voor een bredere toepassing van elektrische wagenparken is de ontoereikende oplaadinfrastructuur, zegt ruim de helft van de Nederlandse bedrijven (51%). Toch is dit lager dan het Europese gemiddelde (66%).
Deelmobiliteit wint terrein
Naast elektrificatie, kiezen bedrijven steeds vaker voor flexibele mobiliteitsoplossingen. Zo biedt 40% van de bedrijven een mobiliteitsbudget aan, of overweegt dit binnen de komende drie jaar te implementeren. Ook deelmobiliteit is in opkomst: 28% van de Nederlandse bedrijven maakt gebruik van autodelen of onderzoekt deze mogelijkheid. Deze keuzes worden steeds vaker gemotiveerd door MVO-beleid en HR-gerelateerde behoeften. Zo ziet 42% van de bedrijven mobiliteitsbeleid als een manier om talent aan te trekken en werknemers te behouden.
Volgens Arjos Bot, Head of Arval Mobility Observatory in Nederland, laat het onderzoek zien dat de zakelijke mobiliteitsmarkt volop in beweging is. “We zien dat bedrijven niet alleen overstappen op elektrische voertuigen, maar ook breder kijken naar duurzame en efficiënte mobiliteitsoplossingen. Het mobiliteitsbudget en deelvervoer maken werkgevers aantrekkelijker en helpen tegelijkertijd bij het verminderen van files en CO2-uitstoot. Hoewel de laadinfrastructuur nog niet overal optimaal is, zien we dat bedrijven hierop anticiperen door te investeren in laadoplossingen en samen te werken met aanbieders. Dit onderstreept hun inzet voor duurzame mobiliteit en versnelt de transitie naar een elektrisch wagenpark.”
Eerder op DuurzameMobiliteit.nu: hoe de LCV in de elektrificatieplannen de grootste uitdaging blijkt
Categorie: Niet gecategoriseerd