Flexibel autobezit (& private lease) zit in de lift
dinsdag 29 juli, 2025Auto-abonnementen, (private) lease en andere flexibele vormen van autogebruik zullen volgens onderzoek van adviesbureau Roland Berger jaarlijks groeien met 8 procent in de belangrijkste zes landen. Goed voor een marktwaarde van 94 miljard euro in 2030.
Abonnementsmodellen laten de komende jaren naar verwachting de sterkste groei zien, met een jaarlijks groei van circa 25 procent tot 2030. Maar het zijn de traditionele leasevormen die voorlopig dominant blijven, waaronder financiële, operationele en full-service (private) lease. Abonnementen zullen in 2030 ‘slechts’ ongeveer 8 acht procent van de totale Europese Car-as-a-Service (CaaS) markt uitmaken, schat Roland Berger in.
Het aantal consumenten dat kiest voor flexibele vormen van autogebruik zal in ieder geval groeien in de zes kernlanden die Roland Berger onderzocht: Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De marktwaarde zal in 2030 zo’n 94 miljard euro groot zijn, zo verwacht men.
De adoptie van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) draagt bij aan deze trend. Flexibele contracten geven consumenten de kans geven deze auto’s laagdrempelig uit te proberen. Ook autofabrikanten (OEM’s) stimuleren BEV’s om te voldoen aan strengere CO2-regelgeving, en zoeken naar manieren om restwaarderisico’s te beperken door voertuigen langer in eigen beheer te houden.
Maar om succesvol in deze markt te opereren, wordt grotendeels bepaald door het vermogen om digitale oplossingen te ontwikkelen, partnerschips te sluiten en flexibel in te spelen op veranderende klantbehoeften, zo schrijven de onderzoekers. Waarbij captives wordt geadviseerd de merkkracht en directe toegang tot voertuigen optimaal in te zetten. Bank-gerelateerde leasemaatschappijen moeten hun kansen benutten via cross-selling en partnerschips, onafhankelijke leasemaatschappijen wordt aangeraden hun expertise in wagenparkbeheer te benutten en te investeren in data en schaalbaarheid. Pure abonnementsaanbieders moeten volgens het adviesbureau vooral inzetten op digitale innovatie, efficiënte klantacquisitie en risicomanagement rond restwaarde.
Klik hier voor het volledige rapport Car-as-a-service – Shining light on a fragmented market
Categorie: Niet gecategoriseerd