Athlon ziet een stijging in technische storingen

woensdag 13 augustus, 2025

Autofabrikanten zetten in op een zo kort mogelijke time to market. Daardoor is het noodzaak om ook sneller te innoveren. De keerzijde hiervan: een stijging in het aantal technische storingen, merkt leasemaatschappij Athlon.

Athlon ervaart veel problemen met achteraf gemonteerde trakhaken

Het proces van de tekentafel naar de showroom is korter dan ooit. Snelle software-updates, nieuwe aandrijftechnieken en geavanceerde rijhulpsystemen worden bovendien in hoog tempo geïntroduceerd. Het gevolg: waar voertuigen vroeger jarenlang getest werden onder extreme omstandigheden, is ook dit testproces flink ingekort. Met dus de nodige storingen als gevolg.

De leasemaatschappij ziet het aantal kinderziektes en technische mankementen bij afgeleverde auto’s toenemen. Een probleem dat Athlon op dit moment veel tegenkomt: achteraf gemonteerde trekhaken. Deze zijn niet in de fabriek gemonteerd, maar later bij de dealer of een specialistisch bedrijf. “Wij merken dat achteraf geplaatste trekhaken regelmatig diverse technische storingen veroorzaken”, aldus de leasemaatschappij.

Piepende parkeersensoren

Andere problemen door leaserijders gemeld: verstoorde werking van diverse audiofuncties, updates van de autosoftware die regelmatig storingen of foutmeldingen veroorzaken en piepende parkeersensoren of storende meldingen op het dashboard.

Ook wordt Athlon geconfronteerd met extra kosten door onjuiste kabelsets, coderingen of noodzakelijke software-aanpassingen. Daarnaast zegt het regelmatig geen garantie meer te krijgen op de trekhaak of aanverwante systemen. Wat betreft die trekhaak: Athlon adviseert om deze af-fabriek te laten monteren. Is het binnen een leasecontract alleen mogelijk om die achteraf te kiezen accessoire? Laat deze dan in ieder geval door de merkdealer plaatsen in verband met garantie en juiste software-inregeling en updates.

Categorie: Niet gecategoriseerd

Gerelateerd achtergrond-artikel