Transscope en MijnRijstijl.nl: volgende stap in rijstijlanalyse
dinsdag 20 oktober, 2015Transscope Voertuigsystemen en MijnRijstijl.nl hebben vandaag op de BedrijfsautoRAI een samenwerkingsovereenkomst getekend. Het is volgens de bedrijven een ‘volgende stap’ in rijstijlanalyse; het geeft bedrijven extra handvaten om het rijgedrag van de medewerkers te monitoren.
Door de herkenbare sticker van Mijnirijstijl.nl op de achterkant van de (bestel)auto kunnen bedrijven niet alleen de rijstijl van hun werknemers via de blackbox controleren, maar ook via de 9,2 miljoen automobilisten die Nederland rijk is. Op de sticker staat namelijk een unieke code waarmee medeweggebruikers klachten over het rijgedrag kunnen doorgeven via de website of (gratis) telefoonnummer. Over die klacht wordt de betreffende werkgever real-time geïnformeerd en per kwartaal volgt er een totaaloverzicht en eventuele analyse van MijnRijstijl.nl.
Daan Geerdink van MijnRijstijl.nl startte het initiatief nadat hij meerdere malen melding had gemaakt van hinderlijk of gevaarlijk gedrag van een bepaalde bestuurder van een bedrijfsvoertuig waar doorgaans groot de naam van het bedrijf op staat. “Het maken van een melding is al niet zo eenvoudig. Maar vervolgens wordt er vaak ook geen opvolging gegeven binnen het betreffende bedrijf. Ons concept is een ideaal middel voor werkgevers om meldingen te ontvangen maar ook om uit te stralen dat hun bedrijf bezig is met verkeersveiligheid en verantwoord ondernemen.”
Rechts inhalen
In de Verenigde Staten en Engeland bestaan al dergelijke initiatieven. In Nederland niet. Geerdink vraagt een kleine bijdrage per auto (of per staffel auto’s) om het vooral laagdrempelig te houden. Hij ziet het ook als mooie aanvulling op een blackbox, waar veel bedrijfsvoertuigen tegenwoordig al mee zijn uitgerust. Een blackbox levert vooral kwantitatieve data, MijnRijstijl moet kwalitatieve data opleveren. Of zoals John Verburg van Transscope het verduidelijkt: “Uit de informatie van de blackbox kan blijken dat een chauffeur netjes 120 km/h rijdt, maar misschien doet hij dat wel terwijl hij rechts inhaalt en tegelijkertijd aan het SMS’en is. Het combineren van de data is een krachtige tool om de rijstijlanalyse verder te verbeteren.”
Categorie: Geen




