Europees Parlement stemt in met RDE-test
donderdag 4 februari, 2016Het Europees Parlement heeft gisteren ingestemd met het invoeringsvoorstel voor een Real Driving Emissions (RDE)-test per september 2017. De branche krijgt de door hun gewenste ruimte om tot 2020 af te mogen wijken van de dieselnorm.
Een poging van een aantal parlementsleden om het voorgestelde plan af te wijzen, omdat de fabrikanten veel te veel uitwijkmogelijkheden krijgen, is dus mislukt. Heikel punt voor het EP daarbij was de normering die voor de toegestane NOx-uitstoot wordt gehanteerd bij de RDE-test van dieselauto’s.
De toegestane uitstoot is nu 80 milligram stikstofoxide (NOx) per kilometer. Vanaf volgend jaar september, als de nieuwe test start, mogen nieuwe modellen tot iets meer dan twee keer zoveel uitstoten. Voor nieuwe auto’s van bestaande modellen geldt dat vanaf 2019.
Vanaf 2020 gaat de toegestane overschrijding terug naar anderhalf keer de norm van 80 milligram. Er is niet afgesproken hoelang deze toegestane overschrijding blijft bestaan.
Technisch onhaalbaar
Volgens de Europese Commissie en de lidstaten zijn de gekozen praktijkemissieplafonds gerechtvaardigd, omdat het technisch onhaalbaar is om de uitstoot van dieselauto’s die nu worden geproduceerd op heel korte termijn te verbeteren en er nog technische onzekerheden bestaan over het gebruik van mobiele testsystemen.
De groene fracties binnen het EP zien het waterige compromis als overwinning van de autolobby. Er was bewijs van intensief lobbyen want maar liefst 61 parlementsleden onthielden zich van stemming, precies genoeg om ervoor te zorgen dat het voorstel werd afgewezen.
Philippe Lamberts, een van de leiders van de groep van groenen in het parlement, zegt in The Financial Times dat de uitslag ‘een schande’ is. “En een zwarte en giftige vlek op (de geschiedenis van) het Europees Parlement. Deze vergadering wil maar al te vaak meer macht maar ze laat haar eigen wetgeving uiteindelijk vertrappen onder druk van de grote bedrijven.” Lamberts vindt bovendien dat de deal legaal noch rechtvaardig is.
De RDE-test is een zogenaamde praktijktest en vervangt de NEN-normering waarbij auto’s alleen in laboratoria worden getest op hun uitstoot.
Categorie: Geen



