Opel start al in 2016 met publiceren praktijktest
dinsdag 15 december, 2015Opel zal vanaf het tweede kwartaal 2016 naast de huidige officiële verbruiks- en emissietests ook nieuwe praktijkgerichte metingen gaan publiceren. De fabrikant doet dit op eigen initiatief, ter voorbereiding op de verplichte praktijktest die per 2017 in de EU wordt ingevoerd.
Op de nieuwe Astra wordt straks naast de fabriekscijfers ook de verbruiksmeting volgens de ‘Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure’-cyclus (WLTP) vermeldt. De WLTP-test wordt eveneens in laboratoriumomstandigheden uitgevoerd, maar is gebaseerd op strenge testprocedures die meer inzicht bieden in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot in de praktijk. Deze nieuwe testcyclus is belangrijk om gestandaardiseerde, reproduceerbare en vergelijkbare resultaten te verkrijgen.
Overigens zegt Opel ook op het gebied van NOx-uitstoot maatregelen te nemen. Zo is begonnen met het verbeteren van de effectiviteit van de uitlaatgasbehandeling van Euro 6-dieselmotoren met SCR-techniek. Ook hier zegt het merk het voortouw te nemen in aanloop naar de toekomstige RDE-richtlijnen. RDE vertegenwoordigt de uitstoot in de praktijk en is een additionele praktijktest op de weg die naast de huidige testmethode wordt uitgevoerd.
Onder vergrootglas
Volgens Karl-Thomas Neumann, CEO bij Opel, tonen de gebeurtenissen en discussies van de afgelopen weken en maanden aan dat de autoindustrie onder een vergrootglas ligt en dat het nu tijd is om actie te ondernemen. “Het is mij duidelijk geworden dat de discussie rondom diesels een keerpunt is. De wereld is niet meer zoals hij was. We kunnen dit niet negeren en het is aan de auto-industrie om te reageren op de huidige perceptie.”
Hij wijst ook op de verschillen tussen Europa en de VS. “In de Verenigde Staten maken bedrijven hun volledige kalibratiefilosofie openbaar aan de autoriteiten. Ik zou graag zien dat we deze aanpak ook omarmen in Europa.”
Categorie: Geen



