Telematica: denk groot, begin klein
woensdag 15 juni, 2016Een betere tip had Tjeerd Tuitel van Pon’s telematica startup Mind zijn toehoorders niet kunnen geven. Telematica, ofwel de connected car, wordt een grote toekomst toegedicht. Maar wanneer en wie ervan gaat profiteren, is nog volstrekt onduidelijk. Daarom, begin klein maar denk groot. Learning by doing. En dat geldt voor de hele mobiliteitsketen.
Op het eerste nationale telematicacongres van Automotive Insiders werd er veel koffiedik gekeken. Zo werd het einde van de dongel voorspeld, net als de OBD-poort in de auto. Waar sluit je dan je telematicakastje op aan? Welnu, vanaf 2018 heeft iedere auto zijn eigen connected systeem. Data wordt in de cloud opgeslagen. Maar deelt de fabrikant dan wel zijn data? En met welke partijen? Komen leasemaatschappijen, universele garagebedrijven, verzekeraars er dan nog wel aan te pas? Eén spreker voorziet een bloederig gevecht tussen universeel en dealer.
Maar eerst: waar hebben we het eigenlijk over? De connected auto’s zijn nog veruit in de minderheid: zo’n 3,5 procent van het park is tegenwoordig connected, berekende Jos Veldhuizen, hoofdredacteur van Aftersales Magazine. Maar daar komt snel verandering in, denkt ook hij. “Nu al zie je dat Audi om hun connected auto’s een heel dienstenpakket aan het hangen is. En in Duitsland stuurt een grote verzekeraar klanten via dongels naar een universele keten voor reparatie en onderhoud. En in dat land kunnen straks automobilisten met hun Visa via hun dongel afrekenen bij de pomp.”
8000 Volkswagens
De dongel zou bij menig spreker die dag terugkeren. Hij tiert welig, ook al werd het einde daarvan voorspeld. Het probleem is nu eerder: er is maar ruimte voor één dongel in de auto. Wat nu als zowel Visa als de leasemaatschappij, de onderhoudsketen of verzekeraar er een wil slijten aan de automobilist?
Het is onder andere om die reden dat Pon’s telematicabedrijf Mind met hun systeem aangesloten zit op de CAN-bus/OBD. Daar kan je ook meer data uithalen dan via een dongel en bijvoorbeeld ook
een sluitende ritregistratie mee bijhouden. Importeur Pon heeft inmiddels, via deze telematica startup, 8000 Volkswagens ermee uitgerust. En dat worden er snel meer: ook Seat-modellen en bedrijfswagens worden er de komende tijd van voorzien.
Weerbericht
In eerste instantie is Mind opgericht om alle mobiliteitsleveranciers van Pon, van Gazelle tot en met Greenwheels, aan elkaar te knopen. Waarbij het uitgangspunt is dat alle klanten/partijen moeten worden voorzien van relevante data, dus van berijder tot en met fleetowner. Samenwerking luidt ook het devies, de eerste is al gesmeed met de ANWB. En al eerder was er de samenwerking met TomTom Telematics. Die verzorgen overigens voor fleetowners de aansluiting van de niet-Pon auto’s.
Wat doet Pon momenteel met deze (forse) investering? Klanten hoeven er de komende twee jaar in ieder geval niet voor te betalen. De berijder kan via de app zien of de deuren zijn gesloten, de handrem is aangetrokken en waar de auto precies is geparkeerd. Veel meer is er niet. Nog niet, althans. Tuitel: “Komende winter kunnen we bijvoorbeeld het weerbericht koppelen aan de accuspanning. Kunnen de dealers berijders er proactief op attenderen dat het wellicht zinvol is om de accu te vervangen voordat het gaat vriezen.”
redelijk basaal niveau
Uiteindelijk moet het systeem ervoor gaan zorgen dat bijvoorbeeld fleetowners meer grip krijgen op hun mobiliteitskosten. Maar voordat het zover is, moeten we nog enkele stappen doorlopen, leerde ons Kenneth van Dam van The Plan B Company. Dit bedrijf helpt bedrijven hun weg te vinden in de huidige telematicajungle. De markt bevindt zich vooral nog in de eerste fase, stelt Van Dam. Dan hebben we het over een redelijk basaal niveau: voor de klant is het een leuk gadget en het autobedrijf heeft er via de app een communicatiekanaal bij. De tweede fase zal vooral het gemak dienen; van een advies om de ruitenwissers te vervangen tot het olieniveau in de gaten te houden.
In stap drie krijgen we de ‘services’ en kan een autobedrijf er geldt aan verdienen. Misschien is er extra buitenlanddekking nodig als de auto ’s landsgrenzen passeert? Of kan er een parkeergelden mee worden afgerekend. In de fasen daarna kan er bijvoorbeeld een bandenarrangement worden aangeboden of een verbinding met een carsharingplatform. “Het gaat uiteindelijk om het bieden van meerwaarde. Pas dan wil de klant ook zijn informatie delen. De partij die het best de klant weet te verbinden – en dus eigenlijk niet de auto – wint. En dat kan overigens best de universeel zijn want die loopt niet aan de leiband van een fabrikant”, aldus Van Dam.
Consumentenbelang
Kortom, het was nog lang onrustig in het congrescentrum aan de A12 bij Bunnik. Veel vragen waren er ook: van wie is de data, hoe staat het met het consumentenbelang en de privacy, moeten we nog wel investeren in een dongel? En wie wint de slag: de fabrikant/dealer of de universeel? Sluitende antwoorden waren er niet. Maar dat past wellicht ook niet in deze eerste fase van de telematicamarkt. De branche moet er zelf achter komen.
Categorie: Geen






