Fiscus staat autodelen in de weg
donderdag 8 september, 2016Een zakelijke deelauto wordt veelal overdag gebruikt. Privé wordt een deelauto juist ’s avonds of in het weekend gebruikt. Logisch zou zijn om de zakelijke deelauto ook privé te kunnen gebruiken; dat zou de groei van deelauto’s een impuls geven. Maar de fiscus werkt tegen.
De fiscale behandeling van de zakelijke deelauto staat de grote doorbraak van autodelen in de weg. Dat concludeerde ondernemers verenigd in het Ondernemers Collectief Duurzame Mobiliteit (OCDM) al eerder. Ze kwamen met een oproep aan staatssecretaris Wiebes van Financiën om een fiscale uitzondering te maken op het privégebruik van zakelijke deelauto’s.
Er is weliswaar al een ‘eigen regeling’ waarbij er geen bijtelling geldt als de werknemer de deelauto van de zaak privé gebruikt, maar dan moet er wel huur worden betaald. Dat tarief is door de belastingdienst opgelegd en is vergelijkbaar met de huurtarieven van ‘gewone’ autoverhuurders. Dat is volgens Paul Wessels van Mobility Mixx een te hoge drempel. “Het moet juist gemakkelijker worden om de auto in de avonden of soms in het weekend mee te nemen. Alleen dan gaan mensen afzien van privébezit. Het is beter om er een vaste kilometerprijs van te maken. De voorgestelde aanpassing zal bijdragen aan de doelstelling van 100.000 deelauto’s in 2018 zoals staat beschreven in de Green Deal Autodelen uit 2015.”
Categorie: Fiscaal



