Mazda maakt zich op voor 2017
vrijdag 3 juni, 2016Als volgend jaar de ‘markt-ontregelende bijtelling’ van tafel is – iedereen aan de 22%! – dan biedt dat kansen voor automerken die zich qua design, techniek of emotie onderscheiden. Uiteraard in combinatie met goede restwaardes, lage ROB-cijfers en prijsstabiliteit. Bij Mazda stoffen ze alvast de vlag af. Ook al omdat ‘generatie zeven’ er aan zit te komen.
De laatste jaren gaat het lekker met het kleine, tikje eigenwijze Mazda. Gisteren memoreerde Geraldine Brouwers, algemeen directeur van Mazda Motor Nederland, tegen een select gezelschap genodigden, de moeilijk tijd van Mazda toen Ford het schip verliet. De Amerikaanse moedermaatschappij liet het Japanse merk flink gehavend achter.
Maar die tijd is voorbij. Het merk blaakt van het zelfvertrouwen. En dat was gisteren te zien. Directe aanleiding van het feestje was de verhuizing van de importeur naar een groter, mooier maar nog steeds bescheiden pand. Nota bene aan de overkant van het oude onderkomen. Maar het waren de schetsen van de toekomstige zevende generatie Mazda’s die het zelfvertrouwen vleugels gaf.
‘Top secret’
De senior design manager Jo Stenuit was vanuit hoofdkantoor Duitsland per trein ingereisd. Hij vertelde een bevlogen verhaal zoals alleen designers dat kunnen. Over de kleinste details in het toekomstig design was nagedacht, gefilosofeerd en afgestemd op het hele ‘brand design’. De zo kenmerkende Kodo-designtaal, Japans voor ‘de ziel van beweging’, is consistent doorgevoerd op alle huidige, zesde generatie automodellen. En het zal straks ook de basis zijn voor de zevende generatie, maar dan wel met de nodige aanpassingen.
Over die aanpassingen had Stenuit het gisteren dan ook. En het was ‘top secret’. Camera’s waren verboden, telefoons moesten worden ingeleverd. Stenuit gaf vooral een mooi inkijkje in het designproces van een auto. Een enorm complex en tijdrovend proces. Met de opvolger van de CX-5 is Stenuit en zijn team nu drie jaar bezig. Om een tipje van de sluier op te lichten: het nieuwe design moet volgens Stenuit de kloof met de premium merken gaan dichten. Ofwel, Mazda moet qua design meespelen met de premium brands. Volwassener, eenvoudiger, ‘refined toughness’, waren enkele designbegrippen die de revue passeerden.
Level playing field
Die zevende generatie komt in Nederland, zo denkt men, op het juiste moment. Dat wil zeggen: als er door de vlaktax weer een level playing field is voor wat betreft de zakelijke markt. En dat de groei uit de zakelijke markt moet komen, staat voor salesdirector Rolf van Rees Vellinga van MMNL vast. “De laatste jaren doet Mazda het al enorm goed in de zakelijke markt. Waarbij we straks weer volop emotie kunnen verkopen. We hebben echt een onderscheidend verhaal, hebben al jaren een consistent prijsbeleid, zijn de restwaardes en ROB-cijfers gunstig en leveren we betrouwbare techniek. Bovendien: verwacht bij ons geen Mazda bij de bouwmarkt. Dergelijke acties passen niet bij ons.”
Ook fleetsalesmanager Ard Zweet wees op het belang van een consistent beleid en vooral ook op verbondenheid met business partners als leasemaatschappijen, autoverhuurders, captives en noem maar op. Het gaat volgens Zweet namelijk vooral om het gezamenlijke succes. “Onze business partners kunnen geld verdienen aan een Mazda. Net zoals wij dat doen.”
Categorie: Geen