Athlon en Share2Use: de opkomst van de private lease-deelauto

dinsdag 27 september, 2016

Bij leasemaatschappij Athlon verwachten ze tegen eind van dit jaar 2000 privéleaseauto’s als deelauto (via Snappcar) geregistreerd te hebben. Ook bij Share2Use verwacht men veel van de private lease-deelauto, per 1 oktober wordt deelootoolease gelanceerd. Vooral in te zetten voor zakelijk gebruik.

Een still uit de video van Marcel Bijster en Share2Use. Klik op de afbeelding voor de video

Een still uit de video van Marcel Bijster en Share2Use. Klik op de afbeelding voor de video

Beide partijen verzorgden vandaag op het ShareNL deelauto-symposium in Den Haag een ‘verdiepingssessie’ over private lease en autodelen: deel een leaseauto of lease een deelauto. Dat laatste kan straks bij deelplatform Share2Use. Dat introduceert op 1 oktober het label deelootoolease, nadat eerder al het deelplatform deelootoo werd gelanceerd. Dat laatste staat met name het delen van auto’s in ‘warme kring’ voor: familie, sportclub of bedrijf.

Deelootoolease gaat ook uit van de warme kring. Bijvoorbeeld dat 5 collega’s één deelauto gaan leasen. De verrekening en de techniek – waaronder een virtuele autosleutel – wordt allemaal gefaciliteerd door Share2Use. Leasepartner in het concept is Mijndomeinauto. In deze constructie kost bijvoorbeeld een elektrische Nissan Leaf per persoon zo’n 94 euro.

IFRS-regels

Marcel Bijster, managing partner bij Share2use, zegt in dit systeem de private leaseauto eigenlijk niet meer te koppelen aan één persoon maar aan een groep. “Die kunnen op hun beurt zelf beslissen hoe ze willen verrekenen: alles door vijf delen of op basis van werkelijk gereden kilometers. Alles kan. Ook als je later de kring wilt uitbreiden”.

Die private lease-deelauto is vooral interessant voor fleetowners, zegt Bijster. Want veel bedrijven willen van hun leasevloot af, of in ieder geval flink inkrimpen. Private lease is dan een uitkomst, helemaal als straks de IFRS-regels van kracht worden. “Als mensen met hun private leaseauto vervolgens ook nog eens de kosten kunnen drukken door de auto te delen, dan is de weerstand om de

Jeroen Out, manager sales operations eCommerce bij Athlon

Jeroen Out, manager sales operations eCommerce bij Athlon

‘gewone’ leaseauto in te leveren al stukken minder groot”, zegt Bijster.

‘Ruling’ van de fiscus

Share2Use zegt met een drietal fleetowners in een vergevorderd stadium te zijn om de hele leasevloot te vervangen door private lease. Een aantal heeft al een ‘ruling’ van de fiscus op zak; die gaan met de deel-privéleaseconstructie dus akkoord. Eind van het jaar moet de kogel door de kerk.

Athlon biedt ook de mogelijkheid voor private leaseklanten om hun auto te delen, momenteel alleen via Snappcar. Volgens Jeroen Out is het animo daarvoor sterk groeiend. “Mensen willen hun eigen privéauto misschien niet altijd delen, maar een leaseauto wel. Zo werkt dat blijkbaar.”

Mitsen en maren

Tegen het einde van het jaar denkt Out zo’n 2000 private leaseauto’s te hebben die ook worden gedeeld. Voor verdere groei moeten dan wel andere deelplatformen worden omarmd, geeft Out toe. Op dat vlak kunnen we binnenkort nieuws verwachten. Daar zou ongetwijfeld ook het deelinitiatief ParkFlyRent bij horen, dat onlangs de Athlon Smart Mobility Award ontving.

Bijster ziet nu binnen bedrijven al communities van mensen ontstaan die straks gaan delen. Hij krijgt er veel vragen over, vooral veel mitsen en maren. De deelauto komt bijvoorbeeld wel op naam van één hoofdbestuurder te staan. En die komt dus in de registers van het BKR wat weer gevolgen kan hebben voor een hypotheekaanvraag. En als er twee mensen tegelijkertijd de auto nodig hebben?

Bijster: “Voor al die zaken zullen er oplossingen komen. Of het regelt zichzelf; de vraag ontwikkelt zich nog voortdurend. Nu moet je in onze visie autodelen vooral simpel houden. Ons adagium luid: als je niet kan delen kan je ook niet vermenigvuldigen.”

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel