Bestelauto kopen of leasen: maak het rationeel!

donderdag 12 oktober, 2017

De keus tussen een bestelauto leasen of kopen wordt vaak bepaald door emoties en ‘een bepaald beeld van leasen’. Terwijl het prima door te rekenen is – inclusief operationele kosten, total cost of ownership (tco) en risico’s! – wat vaak leidt tot onverwachte inzichten. Henk Postmus van Expense Reduction Analyst (ERA) schetste de scenario’s op de Bestelauto EXPO vorige week.

Henk Postmus van Expense Reduction Analyst (ERA) dat actief is in 22 landen en een wagenpark beheert van zo’n 30.000 voertuigen

Maak het rationeel! Dat is doorgaans zijn eerste advies voor organisaties die wikken tussen nieuwe bestelauto’s kopen of leasen. Uitgangspunt is altijd het specifieke bedrijf – welke werkzaamheden worden met het wagenpark gedaan? Postmus: “De lokale installateur met 10 bestelbussen die per jaar allemaal tussen de 10 en 15 duizend kilometer afleggen, kan prima 10 jaar met de bestelauto’s vooruit. Kopen is dan meestal de beste optie. Mits je de operationele kosten zelf in de hand weet te houden. Het wordt een ander verhaal als je er jaarlijks 30 tot 35 duizend kilometers mee rijdt, door het hele land. Dan wordt het wellicht interessant de operationele risico’s bij een leasemaatschappij neer te leggen.”

Optelsom

De tco gedurende de gehele inzet van de voertuigen bepalen uiteindelijk de kosten van een wagenpark. Dat is veel meer dan alleen de optelsom van leasefacturen of aanschafwaarde. En op die tco kan doorgaans fors worden bespaard: tussen de 5 en 8 procent als het om grote, professionele gemanagede parken gaat, en tussen de 15 en 20 procent bij kleine parken. Dat is althans de ervaring van Postmus. Uit de besparing wordt ERA ook betaald. De adviseurs blijven dan ook tijdens de hele cyclus, tussen de vier of vijf jaar, betrokken bij de klant.

“De besparingen komen uit de verschillende scenario’s die we vooraf met bedrijven bespreken. In eerste instantie draait het allemaal om inzicht: waar zitten precies de (verborgen) kosten? Wil een bedrijf vervolgens zelf operationele zaken managen of zoekt die daar een partner bij? Is er sprake van een zorgwekkend schadebeeld en wil men rijgedrag sturen? Wordt er zelf gezorgd voor een bestelwageninrichting die eventueel kan worden doorgezet naar een andere bestelauto? Het zijn allemaal scenario’s die de revue passeren inclusief de oplossingen die erbij horen en de besparingen die het oplevert”, aldus Postmus.

Rijk der fabelen

ERA is geen tenderfabriek, benadrukt Postmus. Waarbij hij wil aangeven dat de behoefte van de klant altijd centraal staat. Postmus weet dan precies bij welke leasemaatschappij hij moet aankloppen. Of het wordt een andere leverancier. Het vooroordeel dat leasemaatschappijen teveel geld verdienen en te grote kantoren hebben – wat allemaal wordt verdiend over de ruggen van fleetowners – wil Postmus naar het rijk der fabelen verwijzen. Leasemaatschappijen hebben doorgaans hun zaken prima voor elkaar en de kortingen die zij krijgen op hun inkoop, daar kunnen de meeste individuele bedrijven nooit tegenop. Maar het moet altijd maatwerk blijven.

Postmus: “Veel leasemaatschappijen hebben de laatste jaren geïnvesteerd in kennis en systemen met betrekking tot bestelwagens. Maar nogmaals: niet voor iedereen is het zinvol om bijvoorbeeld elektronisch te kunnen factureren, online calculatiemodellen te hebben of over uitgebreide rapportagetools te beschikken. Ook blijft het belangrijk om inzichtelijk te hebben hoe een leasemaatschappij omgaat met bijvoorbeeld inleverschades en hoe transparant men is. Het blijft in alle gevallen maatwerk.”

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel