Autoreset als spil in de almaar verdere flexibilisering van mobiliteit. Dat ‘predicaat’ kreeg het bedrijf al eerder, als dé partij achter heel wat deelconcepten, aflever- en chauffeursdiensten en haal- en brengservices. Nu de integratie met detacheerder en opleider Consolid Automotive afgerond is, krijgt het nog meer middelen in handen om flexibele mobiliteitsconcepten te ondersteunen. Waarbij onder andere ‘employability as a Service’ de flexwerker moet verleiden!
Drukte afgelopen maanden op de burelen van Autoreset, dat in 2018 introk in het pand van moederbedrijf Consolid in Hoofddorp. Daar is nu een businessunit Consolid Mobiliteit ontstaan, waar Autoreset en Consolid Automotive onderdeel van zijn. Autoreset blijft als ‘vanouds’ de senioren leveren voor allerhanden aflever- en chauffeursdiensten. In opdracht van twee grote leasemaatschappijen regelde het de afleveringen van nieuwe Tesla’s. “Leasemaatschappijen willen niet hun auto’s afleveren zoals onlangs was te zien in de media, waar drommen Tesla-kopers op een tochtig industrieterrein te midden van honderden Tesla’s zelf hun weg naar hun nieuwe ev moesten vinden. Ze willen gemak en service brengen voor hun leaserijders, daar zorgen wij voor”, albus René Bijster van Autoreset.
Drukte ook omdat de combinatie van Autoreset en Consolid nog een grote order in de wacht heeft gesleept van een van de grootste autoverhuurders van Europa. Op Schiphol wordt het hele servicecenter door Consolid van personeel voorzien. Waarbij de senioren van Autoreset de auto’s rijden tussen de balie-afdeling in de aankomsthal en het verderop gelegen servicecenter bij de parkeergarages. Consolid zorgt onder andere voor het baliepersoneel en de autowassers. Volgens Ferry van den Berg van Consolid Automotive een mooi voorbeeld van synergie tussen de beide takken van sport. “Ouderen, ervaren chauffeurs zorgen doorgaans toch wat beter voor de auto, rijden rustiger. Dat zie je al snel terug in minder schades.”
Speciale aflevering-hubs
Ook bij een groot inspectiebedrijf zit men gezamenlijk binnen: men levert bijvoorbeeld de hikers én de inspecteurs. Kortom, voorbeelden genoeg waarbij de bedrijven gebruik maken van de gecombineerde expertises. Een one-stop-shop, dus. Want flexdiensten brengen, of dat nu in de vorm van personeel is of van diensten, is in deze tijden van flexibele mobiliteit onmisbaar. Vooral voor afleverspecialisten ziet Van den Berg een grote toekomst weggelegd. Hij wil met deze dienst inhaken op de trend dat leasemaatschappijen hun auto’s steeds vaker buiten het dealerkanaal om inkopen waarbij ze dus zelf de afleveringen moeten verzorgen. De lease- en verhuursector is daarbij, mede dankzij private lease, nog altijd sterk groeiend. Maar bovenal: goed afleveren is een vak. De reden ook dat veel bedrijven dit werk outsourcen. “We hebben specialisten hier in huis die alles afweten van een specifieke auto. Maar ook meer ‘simpele’ afleveringen gaan we verzorgen, we kunnen de voertuigen bijvoorbeeld brengen naar speciale aflevering-hubs. We bieden leasemaatschappijen een cafetariamodel met verschillende services”, aldus Bijster.
Leasemaatschappijen krijgen van ons een cafetariamodel waarop ze verschillende services kunnen gaan afnemen
Ook op nieuwe mobiliteitsdiensten, zoals verschillende concepten rondom Mobility as a Service (MaaS), die allemaal met de uitdaging zitten dat vervoermiddelen ook daadwerkelijk – fysiek – ergens aanwezig moeten zijn, denken Bijster en Van den Berg goed aan te kunnen sluiten. Niet dat het bedrijf zelf diensten op dat vlak gaat uitzetten, maar het gaat wel de ‘handjes’ leveren. Dat is anno 2020 an sich al een enorme prestatie, gezien de huidige arbeidsmarkt. Detacheerder Consolid heeft de zaken op dat vlak goed voor elkaar, met onder andere een Consolid Academy, een ‘carrièrenavigator’ en budgetcoach in eigen huis (zie kader). Waarbij zelfs een MaaS-achtige term dienstdoet als een van de geheime recepten voor het werven en selecteren (en behouden) van personeel: Employability as a Service. De balans tussen werk en privé staat daarin centraal.
Flex minder flex
Van den Berg: “Wij bieden onze collega’s enorm veel kansen en mogelijkheden. Dat maakt ons een detacheringsbureau dat herkend wordt als eentje die zijn verantwoordelijkheid neemt. Daarbij denken we mee met onze klanten, zie ons als een verlengstuk van de afdeling HR. Genoeg uitdagingen in de automotive. Per 1 januari hebben we ook te maken met de nieuwe wet Arbeidsmarkt in Balans. Een wet die flex minder flex moet maken en vast minder vast. Het heeft nogal wat invloed op flexwerk, maar ook daarin staan we onze klant bij.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility