Hoe complexer het is, hoe simpeler je het moet aanbieden. Dat is het motto van De Mobiliteitsfabriek die momenteel in samenwerking met deelautodienst Vecore het hele mobiliteitsbeleid van de gemeente Hengelo in één klap verduurzaamt en – een primeur voor Nederland – tegen een vast bedrag (één factuur) alle mobiliteit garandeert voor alle 700 werknemers van de gemeente.
Het Hengelo-model wordt ons groeibriljant, zegt Martin van Overbeeke, directeur van Mobility Invest Group (MIG) van onder andere De Mobiliteitsfabriek. De organisatie gaat samen met Vecore, beter bekend van het deel-label Stapp.in, vanaf februari mobiliteit bieden aan de 700 werknemers van de gemeente Hengelo. Daarbij worden alle vormen van mobiliteit ingezet: van treinreizen tot en met elektrische bakfietsen, van deelauto’s tot en met taxiritten. De gemeente krijgt één factuur voor de 500.000 kilometers die jaarlijks worden afgelegd door alle ambtenaren. Tegen een vaste prijs van 35 cent per kilometer.
Daarmee heeft Hengelo de primeur waarbij een organisatie (brede) mobiliteit inkoopt en verder geen omkijken meer heeft hoe die kilometers uiteindelijk worden ingevuld. Maar wellicht belangrijker: de gemeente verduurzaamt in één klap het hele mobiliteitsbeleid. “Daarbij is het mobiliteitsbeleid van de gemeente helemaal niet drastisch op de schop gegaan. Er zijn hooguit wat zachte en hardere ‘aanbevelingen’: als je bijvoorbeeld een rit in de stad maakt, pak dan bij voorkeur de fiets. Bij reizen verder weg is de reistijdsfactor van belang of je het ov pakt of een auto”, aldus Overbeeke.
Voor de klant alleen maar eenvoud
De deelauto speelt een cruciale rol in de nieuwe propositie van MIG en Vecore. De Mobiliteitsfabriek, met hun Reisbalans mobiliteitspas, is van oudsher goed in openbaar vervoer. Vecore biedt een totaaloplossing in mobiliteit. Dankzij het platform van Vecore en de IOT box in de auto’s is het voor de reisbalans mogelijk om een totale MaaS-oplossing te bieden. In de app kunnen de auto’s niet alleen worden gereserveerd, maar ook geopend en gesloten. “Daarbij kan er in het geval van elektrische deelauto’s precies worden gezien of de accu is opgeladen of niet. Onmisbaar ook voor fleetmanagement. We zijn één van de weinige partijen waarbij de techniek ook daadwerkelijk werkt”, aldus Reinald Bronkhorst, algemeen directeur van Vecore.
We laten het aanbod mee-ademen met de behoefte van zowel werknemer als werkgever. In alle gevallen garanderen wij mobiliteit
Hoewel het ‘Hengelo-model’ als revolutionair wordt gezien, brengt het voor de klant alleen maar eenvoud, benadrukt zowel Overbeeke als Bronkhorst. Tot voor kort had de gemeente een waaier aan mobiliteitsoplossingen, waaronder twee leaseauto’s, meerdere poolauto’s in eigen beheer, een eigen fietsvloot (waarvan de helft met lekke banden) en 2 verschillende OV-kaarten waarbij niet duidelijk was wat daarvan nu precies de kosten waren. De auto’s en fietsen zijn allen door De Mobiliteitsfabriek overgenomen en vervangen door (deels) elektrische auto’s, e-bike en e-bakfietsen. In totaal staan er nu 11 deelauto’s (80 procent elektrisch), 15 e-bikes en heeft iedereen de mobiliteitskaart van Reisbalans. Als er te weinig deelauto’s blijken te staan, dan komen er nieuwe bij. Bij teveel, worden het er minder. “We laten het aanbod mee-ademen met de behoefte van zowel werknemer als werkgever. In alle gevallen garanderen wij mobiliteit”, aldus Overbeeke.
Leaseparken
De gemeente was daarbij in een klap af van alle (hoofdpijn)dossiers, stelt Bronkhorst. “Nu kunnen alle werknemers in hun Reisbalans app zelfs de CO2-uitstoot van een bepaalde reis inzien. Natuurlijk zullen we gedurende het traject zaken tegenkomen die we moeten afstemmen. Maar feit is dat we hierin geloven, er zelfs enorm veel potentie inzien en er dus voor gaan! Die visie hebben MIG en Vecore met elkaar gemeen.”
Voor de klant mag het dan eenvoudig zijn, om alle vervoersmiddelen aan de achterkant aan elkaar te knopen – en het ook daadwerkelijk werkend te maken – dat is een ander verhaal, erkend Bronkhorst. Vooral op technisch vlak lagen er de nodige uitdagingen. Er is dan ook hard aan gewerkt. Maar nu is er dan ook een volwaardig MaaS-product. De organisaties gaan het model nu verder uitrollen, in eerste instantie vooral onder (semi)overheidsinstellingen. Zij hebben immers een voortrekkersrol wat betreft verduurzaming. En vaak een kelder vol fietsen met lekke banden en poolauto’s die staan te verstoffen. Bovendien: er zijn doorgaans weinig leaseauto’s. Dat maakt de stap minder groot, weet Overbeeke: “Maar net zo goed kunnen het grote werkgevers zijn die een fors leasepark steeds meer als last gaan zien. Uiteindelijk is de potentie voor dit ‘Hengelo-model’ bij grote leaseparken misschien wel groter.”
Meer weten over dit Hengelo-project? Schrijf u in voor het Fleet Event Masters of MBLTY op 19 maart!
Categorie: Mobility as a Service (MaaS)