Webfleet Solutions, zo luidt de nieuwe naam van TomTom Telematics, Europees marktleider in fleetmanagement-oplossingen. Sinds een klein jaar is het bedrijf onderdeel van het wereldwijde Bridgestone. De veranderingen zijn al duidelijk merkbaar binnen het bedrijf, schetst Sales Director Benelux René de Jong. En die verandering zijn ook nodig om de ‘vijf majeure’ digitale ontwikkelingen in mobiliteitsland het hoofd te bieden.
Inspirerend, zo noemt De Jong de ‘nieuwe’ organisatie en het veranderingstraject dat daaraan voorafging. De samenwerking met bandengigant Bridgestone creëert een nieuw perspectief. Zowel voor Webfleet Solutions zelf als voor de klant. “Bridgestone heeft een duidelijke visie op mobiliteit. Het zet volop in op innovatie. Dat is van groot belang voor een markt in een markt die zo snel groeit en waarbij telematicatoepassingen voor fleetowners steeds belangrijker worden.”
De Jong schetst een vijftal majeure onderwerpen die spelen in de markt van fleetmanagement. Dat zijn connectiviteit, elektrificering, autonoom rijden, robotisering en artificial intelligence (AI). Door die zaken gaat de complete informatiehuishouding van bedrijven veranderen, benadrukt De Jong. En al die ontwikkelingen versterken elkaar en zorgen voor exponentiele groei. De connectiviteit zorgt immers voor meer data waardoor de ontwikkeling rondom artificial intelligence sneller gaat en dat betekent weer meer robotisering. “De veranderingen de komende tien jaar zullen enorm zijn. Veranderingen die zich nu aftekenen, waardoor het nu zo belangrijk is om je voor te sorteren op die toekomstige ontwikkelingen. Daardoor ook het toenemende belang om zaken te doen met de kampioenen in de telematicamarkt.”
‘Connected banden’
Concreet voorbeeld ontstaan vanuit de samenwerking met Bridgestone is de ‘connected band’ waaraan momenteel wordt gewerkt. Want ook banden worden meer en meer voorzien van connected technologieën. Bridgestone zit vanouds sterk in de bus- en truckmarkt, een klantengroep waar Webfleet Solutions nu ook gemakkelijker toegang tot krijgt. In die markt zijn de gevolgen van een lekke – of klapband groot. Niet alleen voor de (transport)bedrijven zelf, maar ook wat betreft maatschappelijke schade. Maar aangezien trucks weinig op een vaste basis aanwezig zijn, is een controlemechanisme inbouwen lastig. Telematica voorziet daarin perfect, zegt De Jong. “Met telematica krijg je een precisie-instrument in handen. Je meet niet alleen de bandenspanning, maar ook zaken als de slijtage en de temperatuur. Als je 500 trucks hebt rondrijden en je kan precies zien dat truck 336 een probleem heeft met de linker achterband, dan kan je daar gerichte actie op ondernemen. Oplossingen die natuurlijk ook handig zijn voor trailerverhuur of koeltransporten.”
De Jong wil zijn klanten behoeden voor een data overload, maar helpen met gerichte informatie
Bovenstaande is één voorbeeld van de synergie tussen beide bedrijven. Waarbij De Jong wil benadrukken dat het bij Webfleet Solutions niet gaat om het genereren van meer data, maar om informatie gericht op het brengen van oplossingen. Dat is feitelijk wat het platform WEBFLEET al zo’n twintig jaar doet; ook onder TomTom Telematics heette het platform al WEBFLEET. De Jong wil zijn klanten behoeden voor een data overload, maar helpen met gerichte informatie. “Ons platform is schaalbaar dat je strak kan managen. Het biedt veel generieke functionaliteiten en omdat het een SaaS-oplossing betreft, komen er voortdurend nieuwe mogelijkheden beschikbaar. Mogelijkheden waar klanten van kunnen profiteren voor hun specifieke situatie. Let wel: bij de ene klant ligt het zwaartepunten van kritische momenten op de zaterdagochtend, bijvoorbeeld bij bezorgdiensten. Ambulances moeten voortdurend op ons platform kunnen rekenen, maar vooral bij calamiteiten. Bij veel andere, gewone bedrijven ligt de focus op de maandagochtend. Al onze, ruim honderdduizend abonnees kunnen erop vertrouwen dat ze altijd de juiste informatie op het juiste moment beschikbaar hebben.”
Nieuwe, bredere mobiliteitsdiensten
In ieder marktsegment zijn de uitdagingen voor een bedrijf als Webfleet Solutions weer anders. In de truckmarkt is het gebruik van telematica al ingeburgerd, daar vindt momenteel een ‘doorstart’ plaats, zoals De Jong het omschrijft. Bij bestelwagens is de groei in het gebruik van telematica flink en
De Jong merkt sinds vorig jaar ook grote belangstelling bij leasemaatschappijen om hun leasevloot connected te maken en zo te profiteren van de voordelen. Zo kunnen deze bedrijven met behulp van telematica beter sturen op bijvoorbeeld onderhoud, schade en banden. Positiebepaling is in dat segment niet altijd relevant. De Jong: “Veel projecten zitten in die leasebranche nog in de pilotfase. Maar de belangstelling is groot, mede ingegeven door nieuwe, bredere mobiliteitsdiensten. Er ligt momenteel ook een beter regelgevend kader; de privacy is goed gewaarborgd. Als eerste speler beschikten wij al over het ISO 27001 certificaat voor databeveiliging. Maar wellicht belangrijker: de acceptatie van fleetowners is sinds dit jaar veranderd. Ook de klant ziet uiteindelijk de vele voordelen van de inzet van telematica.”
Categorie: Telematica
Gerelateerde links:
- TomTom Telematics wordt Webfleet Solutions
- De slimme bus: “Als je te laat begint, is het niet meer in te halen”
- ‘MKB gelooft in digitalisering wagenpark’
- VNA: regie over voertuigdata moet naar consument
- De contouren van een datagedreven wagenpark tekenen zich af
- De connected car als ‘gamechanger’ voor autoverhuur 2.0






