Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Laten leasemaatschappijen operationele taken vaker liggen?

dinsdag 28 april, 2020
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De dienstverlening die leasemaatschappijen in het verleden hebben opgetuigd om leaserijders en fleetmanagers te ontzorgen, is anno 2020 niet meer schaalbaar en dus niet meer haalbaar. Althans, dat is de boodschap die fleetmanagementorganisatie Dragintra de laatste maanden krijgt. Calculeren, mutaties doorvoeren, dedicated informatie aanleveren, vragen beantwoorden en overige operationele aspecten; men moet het zelf doen. Berijdersdeks krijgen een andere rol of verdwijnen. Fleetowners dreigen hierdoor flink meer werk te moeten verzetten.

Of er daadwerkelijk sprake is van een trend, dat durft Erik Wijbenga van Dragintra nog niet met grote stelligheid te beweren. Maar opvallend is het wel. Hij krijgt leasemaatschappijen over de vloer die dit signaal afgeven. Op zich niet vreemd, met de huidige stand der techniek probeert menig leasebedrijf de klantreis zoveel mogelijk te digitaliseren. Mutaties doorvoeren kan de berijder of de wagenparkbeheerder best zelf. Een vraag over bandenwissel kan ook wel digitaal worden afgewikkeld. Maar neem dan het orderproces van de auto? Toch een van de meest complexe trajecten in het

Erik Wijbenga van Dragintra

leven van een leaseauto, benadrukt Wijbenga. En zeker niet eentje die volledig te automatiseren is. Ondersteunde voorheen een berijdersdesk bijvoorbeeld bij de calculatie en configuratie van een nieuwe auto, nu moet de berijder of de fleetmanager het zelf doen. En als je dan als fleetowner werkt met een multi-bidding structuur, waarbij de auto’s bij meerdere leasemaatschappijen worden uitgezet voor een offerte, betekent dat veel extra werk. Wijbenga: “Je hoort wel dat men ‘maar een interface moet bouwen’ tussen lease en bijvoorbeeld de HR-administratie van een bedrijf. Dat kan je gemakkelijk data uploaden en uitwisselen. Maar zo’n interface bouw je niet zomaar even. Dragintra heeft die wel, met zo’n beetje alle leasemaatschappijen, maar daarin is ook flink geïnvesteerd.”

‘Brede mobiliteitspartners’

Het overgrote deel van de (grotere) fleetowners doet zaken met meerdere leasemaatschappijen. Het is volgens Wijbenga ondoenlijk dat bedrijven hun operationele processen in de verschillende systemen van hun leasemaatschappijen allemaal zelf gaan zitten inkloppen en wijzigen. De strenge privacyregels bemoeilijkt dat ook nog eens een keer. “Juist het laten afwikkelen van operationele taken is voor veel bedrijven een belangrijke reden om te gaan leasen.”

Het betekent extra werk voor ons, maar dus ook meer kosten voor onze klanten en dus de klanten van de leasemaatschappijen

Leasemaatschappijen willen tegenwoordig ‘brede mobiliteitspartners’ worden van bedrijven, daardoor verschuift de nadruk naar de voorkant van de dienstverlening. Adviestrajecten zijn daarin belangrijk, bijvoorbeeld om de klant te loodsen door het almaar uitdijende mobiliteitsfirmament. Op zich niets mis mee, helemaal niet als dat gepaard gaat met meer flexibele dienstverlening; Wijbenga ziet tal van goede initiatieven op dit vlak, bijvoorbeeld in de vorm van een combinatie van een kleinere ‘vaste’ leaseauto met een vakantieauto of een e-bike als onderdeel van een leasecontract. Maar het operationele aspect stroomlijnen aan de ‘achterkant’ is minstens zo belangrijk. Feitelijk is dit het bestaansrecht van een fleetmanagementorganisatie als Dragintra. “Natuurlijk brengt het ons beter in stelling als leasemaatschappijen hun operationele taken steeds meer loslaten. Het betekent extra werk voor ons, maar dus ook meer kosten voor onze klanten en dus de klanten van de leasemaatschappijen.”

Complex

Of met deze ‘trend’ single suppliership aantrekkelijker wordt? Waarbij een fleetowner zaken doet met één leasemaatschappij voor alle mobiliteit; iets wat leasemaatschappijen natuurlijk graag willen? Dat gaat niet snel gebeuren, denkt Wijbenga. Temeer omdat de leaseprijzen onder druk staan en er dus veel te winnen is voor bedrijven met een multi-bidding systeem. Overigens ziet Wijbenga ook in die verbreding van diensten van leasemaatschappijen een gevaar. “Hoe groter het dienstenpallet, hoe complexer het wordt voor de klant. De waaier van producten van leasemaatschappijen is vaak zo breed, van een mobiliteitspas tot een hub, van budgetten tot deelauto’s. Het gaat compleet voorbij aan wat klanten vaak zoeken: eenvoud!”

Het gaat compleet voorbij aan wat klanten vaak zoeken: eenvoud!

Het dubbele van die focus op brede mobiliteit is dat het in de leasemarkt nog wel degelijk gaat om aantallen leaseauto’s. Branchevereniging VNA koerst volledig op die cijfers en leasemaatschappijen berekenen hun efficiency vooral nog op de ratio aantal auto’s afgezet tegen het aantal medewerkers. Het is overigens niet zo dat de vraag van bedrijven niet verandert met betrekking tot mobiliteit. Dat gebeurt wel degelijk, benadrukt Wijbenga. Duurzaamheid en elektrische mobiliteit zijn daarbij grofweg de belangrijkste thema’s. Waarbij ieder bedrijf weer zijn eigen vertaalslag maakt, standaard oplossingen zijn er niet.

Wijbenga: “Juist nu moet je kunnen kiezen uit de beste aanbieders voor de beste oplossingen. Als je als bedrijf met deelauto’s, mobiliteitsbudgetten of met MaaS-oplossingen wilt gaan werken, prima. Wij zoeken voor onze klanten daarin de beste oplossingen. Dat zijn vaak gespecialiseerde partijen, waarbij de mobiliteitskaart of de leasefiets hun corebusiness is. Om deze specialisten voor onze klanten te ontsluiten hebben wij sinds kort zelfs een central billing systeem opgezet (zie kader, red), waardoor de facturatie van diensten voor onze klanten eenvoudig blijft. Want bedenk, het ontsluiten van verschillende mobiliteitsoplossingen is een heel andere tak van sport dan die van leasemaatschappijen. Wat dat betreft luidt bij ons het devies: schoenmaker blijf bij je leest!”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Fleetmanagement / inkoop
Labels: Dragintra

Gerelateerde links:

  • Central billing verbindt ‘brede mobiliteitsaanbieders’
  • Nú doorpakken met die connected car (& berijder)!
  • Syndesmo ontwikkelt coronaproof mobiliteitsbeleid
  • “Branche gebaat bij zo min mogelijk nieuwe auto’s”
  • Terugval leaseregistraties, Kia naar tweede plek
  • De ‘waarom-vraag’ achter Mobility as a Service (MaaS)
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design