Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

De leaserijder gedraagt zich meer en meer als consument…

donderdag 11 juni, 2020
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Met de introductie van het brede mobiliteitspakket MoveMove in 2018 kan MultiTankcard inmiddels aantonen dat er wel degelijk een OV-behoefte is bij zakelijke (lease)rijders. MoveMove is de oplossing die MultiTankcard in de markt heeft gezet om zzp en mkb-ondernemers maximale btw-teruggave te geven met alle reiskosten op één factuur. Maar algemeen directeur Patrick Roozeman en sales- en marketingmanager Eva Koekkoek zien nu ook steeds grotere bedrijven aankloppen. Want ook de leaserijder gedraagt zich meer en meer als (privé) consument wat betreft mobiliteit. En dat moet gefaciliteerd worden.

Roozeman wil het liefst niet al te veel ‘koffiedik’ kijken. Want dat gebeurt al snel als er wordt gepraat over brede, multimobiliteit. Helemaal in deze coronatijden. Feit is dat er de laatste jaren ontstellend veel initiatieven in de markt zijn ontstaan, ieder met een eigen platform en eigen app. Waarbij vooral wordt gedacht vanuit het eigen ecosysteem en niet vanuit de gebruiker. “Of dat nu een grote leasemaatschappij is of een app-bouwer voor deelfietsen, velen willen de klant claimen en houden alles in eigen huis. Samenwerking om de klantbehoefte goed in te vullen komt dan ook lastig van de grond. Nog los van het feit dat de OV en leasewereld nog nauwelijks in elkaar overlopen.. En dat is jammer”, aldus Roozeman.

MTc-directeur Patrick Roozeman

Daarbij moeten we bedenken dat de markt voor multimobiliteit nog klein is, er is nauwelijks een business case van te maken. Daar tegenover staat dat er in de markt de overtuiging is dat ‘brede mobiliteit’ en Mobility as a Service (MaaS) in de toekomst wel booming gaat worden. En als je nu niet voorsorteert, mis je misschien later de boot.

Transactiehuis

Dat voorsorteren heeft MultiTankcard al wel gedaan. Zij het met een eigen filosofie, gestoeld op samenwerking en vooral uitgaande van de kracht van MultiTankcard. Dat is hun afhandelingsplatform. Roozeman heeft MultiTankcard in een eerder interview ook wel eens betiteld als transactiehuis op het gebied van mobiliteit. Transacties autoriseren, verwerken en facturen is immers de core van MultiTankcard. “En op dat vlak ligt er een belangrijke rol als we het hebben over brede mobiliteit of Mobility as a Service”, zegt Roozeman. “Veel partijen hebben juist moeite die facturatietechniek goed in te regelen. Wij kunnen prima hierin fungeren als onafhankelijke partij met heldere afspraken. Voor de eindgebruiker maakt het heus niet uit welk merk er op een pasje of app staat. Als het maar werkt.”

Eerste echte MaaS-platform

Zo is MultiTankcard sinds kort een samenwerking aangegaan met de MaaS-app Tranzer. Het is in de markt een van de eerste echte MaaS-platformen waarmee (zakelijke) reizigers hun reis met verschillende aanbieders van openbaar vervoer of taxi in één app plannen, boeken én betalen. Dat laatste kan nu dus ook via MultiTankcard. Betaling van het OV gaat via een QR-code op de app waardoor een OV-chipkaart overbodig is. “Het maakt op die manier reizen voor de incidentele OV-reiziger gemakkelijk. En kosten voorschieten en apart intern declareren is niet meer nodig”, benadrukt Koekkoek. Overigens is de samenwerking met Tranzer tot stand gekomen na een concrete vraag van een fleetowner en zijn leasemaatschappij. Er is dus wel degelijk vraag naar.

Momenteel zijn er ook gesprekken met deelautoplatformen waarbij MultiTankcard kan dienen als ‘transactiehuis’. De discussie van ‘wie de klant is’ maakt in deze constructie niet uit

MultiTankcard werkt in deze constructie op de achtergrond. En die ‘white label’ strategie gaat Roozeman verder uitrollen. Want het draait uiteindelijk allemaal om de gebruiker, die moet je niet dwingen merk A of merk B te laten gebruiken. “De ene leaserijder is nu eenmaal happy met Spotify en de ander met i-Tunes. Als wij er als transactiefaciliteit achter hangen, is dat allemaal prima.” Zowel Roozeman als Koekkoek zien hier een belangrijke groeimarkt voor MultiTankcard. Momenteel zijn er ook gesprekken met deelautoplatformen waarbij MultiTankcard kan dienen als ‘transactiehuis’. De discussie van ‘wie de klant is’ maakt in deze constructie niet uit. “Het gaat om waarde in de keten brengen en daar marge uit te halen”, aldus Koekkoek.

Proeftuin

Veel verwacht MultiTankcard nu ook van het vernieuwde mobiliteitspakket MoveMove. Twee jaar geleden als proeftuin voor het directe kanaal in de markt gezet. Het was voor het eerst dat MultiTankcard de eindklant opzocht, de MKB’er en ZZP’er. De pas werkt bij alle tankstations en laadpalen, is inclusief parkeren en natuurlijk openbaar vervoer. Alle reiskosten komen op één factuur en de pas, met bijbehorende app, is er tegen een vast maandbedrag.

Met name de app is nu grondig vernieuwd. Er is onder andere een betere locatiebepaling voor parkeren en (openbaar) laden en tanken. Ook worden prijzen realtime weergegeven. Daar waar mogelijk ook bij laadpalen, al is MultiTankcard daarbij afhankelijk van de huidige infrastructuur, die nog volop in ontwikkeling is. Dat tarief wordt overigens één op één doorgezet naar de gebruiker, MultiTankcard doet niet aan toeslagen. Roozeman ziet langzaamaan de verschuiving in laadpalenmarkt naar realtime data. Al vergt dat voor veel partijen forse investeringen en aangezien de markt nog relatief klein is, zijn die vaak moeilijk op te brengen. Roozeman: “We moeten de markt ook weer niet overvragen. Maar als de consument straks instapt in elektrisch rijden, zal die meer letten op de prijs. Dan zal het belang van meer prijstransparantie groter worden. Gelukkig zijn wij ook daarop voorbereid.”

Koekkoek benadrukt dat de app wordt aangeboden als white label, dus ook leasemaatschappijen kunnen deze in hun eigen huisstijl aanbieden. “Helemaal interessant als mobiel betalen eindelijk van de grond komt,  waar in de markt hard aan gewerkt wordt. Dan kan iedere leasemaatschappij haar eigen mobiele betaal-app hebben en hoef je straks de auto niet meer uit.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten
Labels: MultiTankcard

Gerelateerde links:

  • MultiTankcard en Crossyn gezamenlijk in nieuwe services voor lease
  • Tanken in tijden van corona: onbemand wint terrein
  • ALD met tank-app voor private leaserijders
  • Spelregels om te voorkomen dat we en masse in de auto stappen
  • Onderzoek RAI: coronacrisis verandert mobiliteit blijvend
  • ‘175.000 OV-reizigers willen een auto kopen’
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design