Waar het voorheen ging om medewerkerstevredenheid en duurzaamheid, staat bij fleetmanagers nu kostenbesparing bovenaan de agenda. Menig bedrijf moet een euro twee keer omdraaien alvorens ‘m uit te geven. Dat brengt de inzet van telematica volop in beeld, ziet men bij Fleet Complete. Ook niet onbelangrijk in deze tijden: telematica kanaliseert de communicatie vanuit de (half lege) hoofdkantoren.
Telematicabedrijven roepen het natuurlijk al langer. Met een goed inzicht in de kosten van een wagenpark, het efficiënt aansturen van ritten – of het nu gaat om vracht of de buitendienst – en de mogelijkheid te sturen op groen en veilig rijgedrag… de voordelen zijn legio. Maar nu in deze crisistijden de focus ligt op kostenbesparing, ziet men bij Fleet Complete het aantal aanmeldingen fors toenemen. In een vers gepubliceerde e-book brengen ze ook heel specifiek de mogelijke kostenbesparingen in beeld.
Vincent Schuermans-Rombouts en Tim van Hoovels zijn adviseurs mobility & fleetmanagement van Fleet Complete en zij weten als geen ander hoe je de kosten van het wagenpark kan verlagen in crisistijd, maar ook zeker daarna. “We zitten in een crisis die we nooit eerder hebben meegemaakt. Juist nu is telematica heel belangrijk om efficiënter te werken, goed zicht te houden op je wagenpark én de kosten te verlagen. Dat is normaal al zo, maar des te meer in crisistijd,” aldus Schuermans-Rombouts.
Bewustwording
Telematica creëert in eerste instantie de broodnodige bewustwording in het gebruik van de vloot. Dat is altijd de start, benadrukt Van Hoovels. “Van ons track & trace systeem is de return on investment ongeveer gelijk aan tien liter brandstofbesparing per maand. Dan heb je de kosten er al uit. Bij een klant van ons met 600 á 700 voertuigen leverde dit na een maand een besparing op van 2 procent. Alleen al door de bewustwording. En dan had de fleetmanager nog niet eens aan tafel gezeten met de medewerkers om écht op ander rijgedrag te gaan sturen. Waarbij je bijvoorbeeld ook bespaart op onnodige uitgaves zoals boetes, schade en hoge verzekeringspremies.”
We moeten oppassen dat we niet afstevenen op een wildgroei in communicatiemiddelen
Ander gevolg van de coronacrisis: veel bedrijven werken met een gedeeltelijke bezetting. Dat betekent in veel gevallen dat bijvoorbeeld de planning die de mensen op de weg aanstuurt, hetzelfde werk moeten doen maar met minder mensen. Die groep heeft ook baat bij slimme technologie die bijvoorbeeld het werken vanuit een centraal dashboard mogelijk maakt. Waarbij ook het werken met (fysieke) werkbonnen tot het verleden behoort. “Nu extra lastig omdat medewerkers deze fysieke werkbonnen thuis moeten uitprinten.”
Wildgroei in communicatiemiddelen
Communicatie is essentieel voor bedrijven met een wagenpark. Daarin worden we nu beperkt tot de technologie die we voorhanden hebben, stelt Fleet Complete. “Telematica kanaliseert die communicatie. Alles volgt dezelfde stroom. We moeten oppassen dat we niet afstevenen op een wildgroei in communicatiemiddelen”, waarschuwt Schuermans-Rombouts. “Soms vindt een planner het aangenaam om te bellen met medewerkers, terwijl een ander het fijner vindt om via WhatsApp te communiceren. Op die manier lopen gegevens door elkaar heen en is data niet gedocumenteerd zoals het hoort. Dit zijn uitdagingen die we vóór de coronacrisis misschien niet hadden, maar als we van huis uit werken – zoals nu – moeten we ervoor zorgen dat de communicatie op een doeltreffende en efficiënte manier gebeurt.”
Eén ding is zeker: de manier waarop je met diefstal omgaat, kan het verschil maken tussen een kleine tegenslag en een volslagen ramp
In het e-book van Fleet Complete ook aandacht voor diefstalpreventieplan (6-stappenplan). Want een gestolen bedrijfswagen of materieel is de grootste nachtmerrie van elke fleetmanager. Je verliest waardevolle tijd aan het indienen van een verzekeringsclaim en het doen van aangifte bij de politie. Daar bovenop komen downtime en omzetverlies. En soms krijgt je bedrijfsreputatie er zelfs onder te lijden. “Eén ding is zeker: de manier waarop je met diefstal omgaat, kan het verschil maken tussen een kleine tegenslag en een volslagen ramp.”
‘Contactloze’ bezorgdienst
Of lees hoe bedrijven een ‘contactloze’ bezorgdienst op kunnen zetten in deze tijden van corona. Essentieel daarbij: tools om overzicht te behouden van de bezorgingen, weten waar de medewerkers zijn en de juiste informatie doorgeven aan klanten. Onnodige (personeels)kosten daarbij voorkomend. Hoe dit te managen?
Download hier het e-book en lees bijvoorbeeld ook hoe een transportbedrijf 90.000 euro heeft bespaard door middel van telematica.
Categorie: Telematica
Gerelateerde links:
- Transportbedrijf bespaart € 90.000 per jaar
- E-book: privacy en track & trace systemen!
- BAM kiest Fleet Complete als telematicaleverancier
- SafeDrivePod komt met corona-tracer voor de werkvloer
- Thuiswerk- en OV-buiten-de-spits coin voor coronaproof reizen
- Hiltermann Lease realiseert groei in ‘coronakwartaal’






