Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Nieuwe generatie ev-rijders stuk kritischer (en minder trots)

woensdag 1 juli, 2020
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De markt voor elektrisch rijden begeeft zich van de early adopter- naar de early majorityfase. Bij die opschaling horen weer specifieke uitdagingen, beschrijft het nieuwe onderzoek Electric Mobility Insights Report 2020 van NewMotion. Waarbij de consument, zakelijk of particulier, steeds kritischer wordt. Wat het grootste obstakel is? Consumentenpsychologie! “Een ev aanschaffen of leasen is voor de mainstream consument nog altijd een sprong in het diepe.”

Met de verkopen van ev’s gaat het nog altijd crescendo, hoewel de coronadip alle autoverkopen momenteel hard raken. Volgens prognose van marktkenner Aumacon zullen in het eerste halfjaar pakweg 13 duizend nieuwe EV’s geregistreerd worden, voor de tweede helft zijn de verwachtingen aanzienlijk hoger gespannen, mede door overheidssubsidie voor particulieren, inclusief private lease. Waarbij de markt zich later ook weer kan opmaken voor een eindjaarspurt (in 2021 gaat de bijtelling van 8% naar 12%).

Melanie Lane, de nieuwe CEO van NewMotion

Maar het is wel een ander type rijder die nu aansluit, ziet NewMotion in haar verse Electric Mobility Insights Report 2020. Waar de huidige ev-rijders laten weten vooral de behoefte te hebben aan betere beschikbaarheid van laadpunten, minder verschillende laadpassen en prijstransparantie, laat de ‘nieuwe generatie’ ev-rijders zich al snel ontmoedigen door de schijnbare complexiteit van de elektrische auto. En men denkt dat die technologie snel kan verouderen als ze eenmaal een ev hebben aangeschaft.

‘Emotionele behoeftes’

Daarbij heeft de ‘mainstream’ consument de neiging mogelijke minpunten van een ev te overdrijven. Aangereikte oplossingen zouden ook niet alleen op techniek moeten berusten maar juist ook voorzien in de ‘emotionele behoeftes’. “Want we moeten ons bedenken dat voor veel consumenten een ev aanschaffen nog vaak een spong in het diepe is. Men heeft geen ervaring ermee en de directe omgeving veelal ook nog niet. Een proefritje verandert daar niet veel aan. Velen zijn ook bang te vroeg te investeren in een elektrische auto.”

De early adopters konden geduld opbrengen voor een elektrische autorit. Die tijden zijn voorbij

Volgens een global business development manager van een grote Europese leasemaatschappij, deelnemer aan dit onderzoek, zijn de aanbieders van elektrische auto’s nog teveel gefocust op de early adopters van elektrisch rijden. “Maar de groep die er nu aankomt is niet trots straks elektrisch te rijden. Die wil gewoon van A naar B, zonder gedoe. Mobiliteit is voor hem diep persoonlijk. Hun angst laat zich ook niet wegnemen door bijvoorbeeld de wetenschap dat de gemiddelde Nederlander 30 kilometer per dag rijdt waardoor de range nooit een probleem zal zijn. De early adopters konden geduld opbrengen voor een elektrische autorit. Die tijden zijn voorbij. E-mobiliteit moet minimaal net zo eenvoudig werken als de traditionele manier van rijden. Het moet direct beschikbaar zijn, eenvoudig en betaalbaar.”

Een ‘bereiklimiet’ lijkt te zijn bereikt

Daarbij lijkt het de nieuwe ev-rijders niet alleen meer te gaan om de actieradius. Een ‘bereiklimiet’ lijkt te zijn bereikt. Die limiet lijkt te liggen tussen de 350 en 400 kilometer. Men beseft dat als er meer in moet zitten, het een kostbare zaak wordt en bovendien weinig extra voordelen biedt. NewMotion vergelijkt het met de gemiddelde brandstoftank van een standaard verbrandingsmotor. Die is 50 liter groot. Het zou heel eenvoudig zijn dit bereik te vergroten tot 70 – 80 liter. Maar niemand doet het omdat er geen vraag naar is.

Ook de keuze uit de verschillende ev-modellen is geen barrière meer, blijkt uit het onderzoek. De komende tijd neemt die keuze bovendien snel toe: er wordt voorspeld dat er tegen 2022 er 500 verschillende EV’s zijn modellen wereldwijd beschikbaar zullen zijn, van goedkoop tot duur.

En de plug-in hybride (PHEV)?

Massale ev-adoptie wordt natuurlijk ook bereikt als de kosten per kilometer vergelijkbaar of lager zijn dan die van conventionele auto’s. In sommige landen en voor sommige aandrijvingen (diesel!) is dat al het geval. Subsidies helpen daar ook bij, al is dat miniem. Volgens de International Council for Clean Transportation (ICCT) zijn ev’s al goedkoper om te bezitten dat ICE-auto’s in vijf verschillende landen, waaronder Nederland.

En de plug-in hybride (PHEV)? Daarover verschillen de meningen. Op middellange termijn kunnen ze in een behoefte voorzien, denken de meeste respondenten. Op langere termijn is dat maar de vraag. Zal het een overgangstechnologie zijn of blijven ze nog wel even een betrouwbaar compromis? Waarbij ze in ieder geval kunnen helpen de CO2-uitstoot voor 2030 te verminderen. En waarbij de kritische consument gerust kan worden gesteld te kunne terugvallen op ‘oude’ techniek.


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: NewMotion

Gerelateerde links:

  • Nederlandse ev-rijder wil slim laden
  • Nieuwe mijlpaal NewMotion: 155.000 laadpunten
  • Staatssecretaris opent eerste van 45 slimme laadpleinen
  • Melanie Lane nieuwe CEO van NewMotion
  • Onderzoek laadpaal aanvragen: grote verschillen per gemeente
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design