De markt voor elektrisch rijden begeeft zich van de early adopter- naar de early majorityfase. Bij die opschaling horen weer specifieke uitdagingen, beschrijft het nieuwe onderzoek Electric Mobility Insights Report 2020 van NewMotion. Waarbij de consument, zakelijk of particulier, steeds kritischer wordt. Wat het grootste obstakel is? Consumentenpsychologie! “Een ev aanschaffen of leasen is voor de mainstream consument nog altijd een sprong in het diepe.”
Met de verkopen van ev’s gaat het nog altijd crescendo, hoewel de coronadip alle autoverkopen momenteel hard raken. Volgens prognose van marktkenner Aumacon zullen in het eerste halfjaar pakweg 13 duizend nieuwe EV’s geregistreerd worden, voor de tweede helft zijn de verwachtingen aanzienlijk hoger gespannen, mede door overheidssubsidie voor particulieren, inclusief private lease. Waarbij de markt zich later ook weer kan opmaken voor een eindjaarspurt (in 2021 gaat de bijtelling van 8% naar 12%).
Maar het is wel een ander type rijder die nu aansluit, ziet NewMotion in haar verse Electric Mobility Insights Report 2020. Waar de huidige ev-rijders laten weten vooral de behoefte te hebben aan betere beschikbaarheid van laadpunten, minder verschillende laadpassen en prijstransparantie, laat de ‘nieuwe generatie’ ev-rijders zich al snel ontmoedigen door de schijnbare complexiteit van de elektrische auto. En men denkt dat die technologie snel kan verouderen als ze eenmaal een ev hebben aangeschaft.
‘Emotionele behoeftes’
Daarbij heeft de ‘mainstream’ consument de neiging mogelijke minpunten van een ev te overdrijven. Aangereikte oplossingen zouden ook niet alleen op techniek moeten berusten maar juist ook voorzien in de ‘emotionele behoeftes’. “Want we moeten ons bedenken dat voor veel consumenten een ev aanschaffen nog vaak een spong in het diepe is. Men heeft geen ervaring ermee en de directe omgeving veelal ook nog niet. Een proefritje verandert daar niet veel aan. Velen zijn ook bang te vroeg te investeren in een elektrische auto.”
De early adopters konden geduld opbrengen voor een elektrische autorit. Die tijden zijn voorbij
Volgens een global business development manager van een grote Europese leasemaatschappij, deelnemer aan dit onderzoek, zijn de aanbieders van elektrische auto’s nog teveel gefocust op de early adopters van elektrisch rijden. “Maar de groep die er nu aankomt is niet trots straks elektrisch te rijden. Die wil gewoon van A naar B, zonder gedoe. Mobiliteit is voor hem diep persoonlijk. Hun angst laat zich ook niet wegnemen door bijvoorbeeld de wetenschap dat de gemiddelde Nederlander 30 kilometer per dag rijdt waardoor de range nooit een probleem zal zijn. De early adopters konden geduld opbrengen voor een elektrische autorit. Die tijden zijn voorbij. E-mobiliteit moet minimaal net zo eenvoudig werken als de traditionele manier van rijden. Het moet direct beschikbaar zijn, eenvoudig en betaalbaar.”
Een ‘bereiklimiet’ lijkt te zijn bereikt
Daarbij lijkt het de nieuwe ev-rijders niet alleen meer te gaan om de actieradius. Een ‘bereiklimiet’ lijkt te zijn bereikt. Die limiet lijkt te liggen tussen de 350 en 400 kilometer. Men beseft dat als er meer in moet zitten, het een kostbare zaak wordt en bovendien weinig extra voordelen biedt. NewMotion vergelijkt het met de gemiddelde brandstoftank van een standaard verbrandingsmotor. Die is 50 liter groot. Het zou heel eenvoudig zijn dit bereik te vergroten tot 70 – 80 liter. Maar niemand doet het omdat er geen vraag naar is.
Ook de keuze uit de verschillende ev-modellen is geen barrière meer, blijkt uit het onderzoek. De komende tijd neemt die keuze bovendien snel toe: er wordt voorspeld dat er tegen 2022 er 500 verschillende EV’s zijn modellen wereldwijd beschikbaar zullen zijn, van goedkoop tot duur.
En de plug-in hybride (PHEV)?
Massale ev-adoptie wordt natuurlijk ook bereikt als de kosten per kilometer vergelijkbaar of lager zijn dan die van conventionele auto’s. In sommige landen en voor sommige aandrijvingen (diesel!) is dat al het geval. Subsidies helpen daar ook bij, al is dat miniem. Volgens de International Council for Clean Transportation (ICCT) zijn ev’s al goedkoper om te bezitten dat ICE-auto’s in vijf verschillende landen, waaronder Nederland.
En de plug-in hybride (PHEV)? Daarover verschillen de meningen. Op middellange termijn kunnen ze in een behoefte voorzien, denken de meeste respondenten. Op langere termijn is dat maar de vraag. Zal het een overgangstechnologie zijn of blijven ze nog wel even een betrouwbaar compromis? Waarbij ze in ieder geval kunnen helpen de CO2-uitstoot voor 2030 te verminderen. En waarbij de kritische consument gerust kan worden gesteld te kunne terugvallen op ‘oude’ techniek.
Categorie: Laadinfrastructuur






